Te förekom knappt i Sverige i slutet av 1800-talet. Men när Sir Thomas Lipton via en svensk grosshandlare började exportera sitt te i gula askar ökade konsumtionen rekordsnabbt.
Relaterad läsning: Missionären som tog Indien till Sverige, History Marketing: Så arbetar Indiska med sin historia
Centralt innehåll
- Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella områden; händelser och händelseförlopp; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; relationer och etiska frågor.
- Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. Engelska språkets utbredning och ställning i världen.
- Talat språk, även med viss social och dialektal färgning, och texter som är instruerande, berättande, sammanfattande, förklarande, diskuterande, rapporterande och argumenterande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel intervjuer. (Engelska 5)
- Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
- Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
- Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar.
- Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. (Samhällskunskap 1a2)
- Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn.
- Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
- Lagar och andra bestämmelser inom olika branscher och områden, till exempel om arbetsrätt och diskriminering. (Branschkunskap inom handel och administration)
- Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
- Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse. (Praktisk marknadsföring 1)
- Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
Instuderingsfrågor
- Hur kommer det sig att Thomas Lipton föddes i Glasgow?
- Vilket intresse visade Thomas tidigt?
- Varför hoppade han av skolan vid nio års ålder?
- Varför lämnade han Glasgow när han var 15 år?
- Vad insåg han under denna tid?
- På vilket sätt var Thomas affär ”Lipton markets” inbjudande?
- Hur kommer det sig att det blev en lukrativ affär och gjorde honom till miljonär?
- Vad gjorde Thomas 1890?
- Vad var det som beslutades i ett ”gentlemen’s agreement mellan Lipton och Tempelman?
- När blev Lipton ett Unileverföretag?
- När var Sverige utan te sist?
- Hur kommer det sig att Gillis Tempelman kunde ligga före sina konkurrenter?
Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Marknadsföring/ Samhällskunskap/ Branschkunskap inom handel och administration/ Engelska
- Upptäck historien bakom de kenyanska Lipton teplockarna, som även är rappare, entreprenörer och uppfinnare, och verkligen gör skillnad. Här nedan har vi bl. a. bonden Nancy som driver en hållbar gård. Ta reda på hur Liptons teplantage i Kericho, Kenya hjälper och tar hand om sina anställda samt övriga medborgare.
- I dag ägs Lipton av Unilever, ett företag som tidigt drivits av visioner. Dagens vision är enkel men tydligt – att göra hållbarhet till en del av vardagen. Undersök vilka mål Unilevers hållbarhetsplan har.
Fördjupning Marknadsföring/ Entreprenörskap och företagande/ Engelska
- Lipton använder sin historia i marknadsföring, se reklamfilmen nedan:
- Vilka ska herrarna i reklamfilmen föreställa?
- Lipton har även haft en vana att använda kändisar i sin marknadsföring. Unilever Sverige AB hade med kändisarna och makarna Lill Lindström och Brasse Brännström i sin reklamfilm från 1978. Ta även del av barnkändisarna i Liptons engelska reklamfilm nedan. Att använda celebriteter i samband med reklam är känt sedan länge. Undersök dessa reklamfilmer nedan ur Unilevers arkiv.
Dela med dig av dina tankar