Ljusskyltning – en marknadsföring i mörkret

Neonskyltar har varit ett ljus i mörkret i över 100 år. Många av dessa vackra ljusskyltar finns kvar än i dag och har blivit ett med husfasaderna där den klassiska ljusreklamen når fotgängarna som bäst.

Relaterad läsning: ICA – Beslutet som ritade om den svenska matkartan

Centralt innehåll

  • Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
  • Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse.
  • Affärsidé, marknads- och säljplan. (Branschkunskap inom handel och administration) Affärsidé samt säljmiljöns utformning i fråga om ljus, ljud, färg och form.
  • Varuexponering, skyltning och säljstödsmaterial, exponering i olika prislägen, i olika branscher och för olika typer av kunder. (Praktisk marknadsföring 2)
  • Butiks- och fönsterexponeringar och hur färg-, form- och ljussättning används i butiken.
  • Butiksinredning och butiksdesign. (Praktisk marknadsföring 3)
  • Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer.
  • Materials tekniska egenskaper, till exempel termiska, elektriska, mekaniska och kemiska samt materialens möjligheter och begränsningar utifrån olika användningsområden.
  • Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering.
  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik. (Teknik 1)

Diskussion

  • Diskutera vikten av ljusskyltning inom detaljhandeln.

Fördjupning Branschkunskap inom handel och administration/ Praktisk marknadsföring

  • Idag är det över 50 år sedan som Rune Monös skapelse, Icalogotypen, monterades upp på otaliga tak och fasader för att symbolisera nystarten för Ica. Märket har sett likadant ut sedan dess, men verksamheten och bolagsstrukturen bakom har förändrats i flera stora och dramatiska steg. Undersök Icalogotypens utveckling och hur skylten mottogs av kunden.

Fördjupning Praktisk marknadsföring

  • Den nordiska helhetsleverantören av skyltar och visuell kommunikation Focusneo förklarar att ”en kort titt på butikens exteriöra profilering skall räcka till att övertyga kunden om att gå in i butiken”. Ta reda på vilka ljusskyltar inom detaljhandeln som finns i ditt område. Vilka skyltar anser du funkar bättre än andra?

Fördjupning Teknik/ Praktisk marknadsföring

  • Tekniken utvecklas ständigt men dagens ljusskyltning behåller retrokänslan. Undersök vilka fördelar det finns med moderna neonliknande led-skyltar.
  • Neonskyltar sågs först i Paris när kemisten Georges Claude upptäckte ett sätt att kontrollera belysning av elektrifierad neongas i ett rör. Se filmklippet nedan om hur neonbelysningen har utvecklats genom åren.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *