McDonald’s lansering i Sverige

När blåsorkestern tar ton är det liv och rörelse av flera slag på Kungsgatan i centrala Stockholm. Paradgatan, av fastighetsägarna kallad Stockholms egen Madison Avenue, ter sig som ett perfekt affärsläge när det är dags för en amerikansk gigant att ta sina första steg på svensk mark – lördagen den 27 oktober 1973.

Relaterad läsning: Hamburgarna – En entreprenörshistoria, Han tog reklamrevolutionen till Sverige

Centralt innehåll

  • Internationell marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagshistoria 2)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)

Instuderingsfrågor

  1. Var och när öppnades den första svenska hamburgerrestaurangen?
  2. Vilka kända svenska hamburgerkedjor finns redan när McDonald’s slår upp portarna i Sverige?
  3. Varför anses det kontroversiellt att en amerikansk snabbmatsjätte etablerar sig på svensk mark under denna tidpunkt?
  4. Vad är den svenske entreprenören Paul Lederhausens insats i det hela?
  5. Vilken bakgrund hade han?
  6. Vilket löfte lyckas Per Lederhausen infria?
  7. Hur många McDonald’s restauranger finns det i Sverige år 2015?

Diskussion

  • Vad tror ni ett företag bör tänka på vid en etablering utomlands?

Fördjupning Marknadsföring/ Företagshistoria/ Samhällskunskap

  • Vid invigningen av McDonald’s i Stockholm löd reklamkampanjen: ”Bättre hamburgare får du ingenstans”. Undersök hur McDonald’s svenska marknadsföring ser ut i dag jämfört med kedjorna Max eller/och Sibyllas reklam.
  • Ta reda på hur McDonald’s marknadsför sig i Sverige i dagsläget. Skiljer det sig från andra länder som t.ex. USA, Frankrike, Japan? Varför tror du att det ser ut som det gör?
  • Undersök hur den svenska hamburgerkedjan Max arbetar med hållbar utveckling.

Dela med dig av dina tankar