McDonald’s lansering i Sverige

När blåsorkestern tar ton är det liv och rörelse av flera slag på Kungsgatan i centrala Stockholm. Paradgatan, av fastighetsägarna kallad Stockholms egen Madison Avenue, ter sig som ett perfekt affärsläge när det är dags för en amerikansk gigant att ta sina första steg på svensk mark – lördagen den 27 oktober 1973.

Relaterad läsning: Hamburgarna – En entreprenörshistoria, Han tog reklamrevolutionen till Sverige

Centralt innehåll

  • Internationell marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagsekonomi 2)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)

Instuderingsfrågor

  1. Var och när öppnades den första svenska hamburgerrestaurangen?
  2. Vilka kända svenska hamburgerkedjor finns redan när McDonald’s slår upp portarna i Sverige?
  3. Varför anses det kontroversiellt att en amerikansk snabbmatsjätte etablerar sig på svensk mark under denna tidpunkt?
  4. Vad är den svenske entreprenören Paul Lederhausens insats i det hela?
  5. Vilken bakgrund hade han?
  6. Vilket löfte lyckas Per Lederhausen infria?
  7. Hur många McDonald’s restauranger finns det i Sverige år 2015?

Diskussion

  • Vad tror ni ett företag bör tänka på vid en etablering utomlands?

Fördjupning Marknadsföring/ Företagshistoria/ Samhällskunskap

  • Vid invigningen av McDonald’s i Stockholm löd reklamkampanjen: ”Bättre hamburgare får du ingenstans”. Undersök hur McDonald’s svenska marknadsföring ser ut i dag jämfört med kedjorna Max eller/och Sibyllas reklam.
  • Ta reda på hur McDonald’s marknadsför sig i Sverige i dagsläget. Skiljer det sig från andra länder som t.ex. USA, Frankrike, Japan? Varför tror du att det ser ut som det gör?
  • Undersök hur den svenska hamburgerkedjan Max arbetar med hållbar utveckling.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata