Minecraft – en global succé

Minecraft släpptes 2011 och blev snabbt en global succé. Framgången har gjort spelutvecklaren Markus Persson världsberömd och till miljardär efter att han sålde sitt Mojang. Bolaget har fortsatt sin succébana och omsätter fortfarande miljarder.

Centralt innehåll

  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats. (Lärande och utveckling)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)

Instuderingsfrågor

  1. Vilken typ av dator använde Markus Persson för att lära sig programmera?
  2. Vad döpte han sitt företag till?
  3. Vilket datum släpptes den första versionen av Minecraft?
  4. Hur mycket betalade Microsoft för Minecraft?

Diskussion

  • Varför tror ni att Minecraft är så populärt?

Fördjupning Lärande och utveckling

  • Minecraft education edition är en version av spelet som är anpassat till skolan med färdiga lektionsförslag och annat material för skolverksamhet. Välj ett eller flera av lektionsuppläggen på hemsidan och undersök det utifrån någon pedagogisk teori. Diskutera sedan dina resultat med din lärare.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande

  • När Markus Persson byggde upp Mojang gick det relativt långsamt och han engagerade sig på heltid i sitt nystartade företag först efter lanseringen av Minecraft. Jämför detta tillvägagångssätt med till exempel boo.com där grundarna spenderade 100-tals miljoner före första varan var såld. Undersök dessa två tillvägagångssätt utifrån de teorier om hur man startar företag ni har läst om i kursen och försök komma fram till vilket som är mest framgångsrikt.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata