Minecraft – en global succé

Minecraft släpptes 2011 och blev snabbt en global succé. Framgången har gjort spelutvecklaren Markus Persson världsberömd och till miljardär efter att han sålde sitt Mojang. Bolaget har fortsatt sin succébana och omsätter fortfarande miljarder.

Centralt innehåll

  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats. (Lärande och utveckling)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)

Instuderingsfrågor

  1. Vilken typ av dator använde Markus Persson för att lära sig programmera?
  2. Vad döpte han sitt företag till?
  3. Vilket datum släpptes den första versionen av Minecraft?
  4. Hur mycket betalade Microsoft för Minecraft?

Diskussion

  • Varför tror ni att Minecraft är så populärt?

Fördjupning Lärande och utveckling

  • Minecraft education edition är en version av spelet som är anpassat till skolan med färdiga lektionsförslag och annat material för skolverksamhet. Välj ett eller flera av lektionsuppläggen på hemsidan och undersök det utifrån någon pedagogisk teori. Diskutera sedan dina resultat med din lärare.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande

  • När Markus Persson byggde upp Mojang gick det relativt långsamt och han engagerade sig på heltid i sitt nystartade företag först efter lanseringen av Minecraft. Jämför detta tillvägagångssätt med till exempel boo.com där grundarna spenderade 100-tals miljoner före första varan var såld. Undersök dessa två tillvägagångssätt utifrån de teorier om hur man startar företag ni har läst om i kursen och försök komma fram till vilket som är mest framgångsrikt.

Dela med dig av dina tankar