Vi på Centrum för Näringslivshistoria har här valt ut nutida artiklar samt fotografier från 1800-talet och fram till i dag ur våra arkiv som berör svenska handeln och berättar dess historia. Denna gång om mjölkens historia.
Relaterad läsning: Mjölkpropaganda på hjul, Inte bara en ko, Striden om leveransplikten, Mjölkbaren, Maskinerna blev epokgörande och skulderna övermäktiga, Ulrika Eleonora skapade Västerbottensosten, King of Cool, Tetra och kartongmjölken, Arlas klassiska mjölkpaket – en randig historia, Puck – Sveriges första pinnglass, Glassen som blev GB, Spola mjölken!, Spola Oatly?
Relaterad film: GB – den svenska glassens historia
Centralt innehåll
Historia, Samhällskunskap, Företagsekonomi, Marknadsföring, Entreprenörskap, Entreprenörskap och företagande, Teknik, Design (Skolverket.se)
Diskussion
- Vad tycker ni om dryckesstriden som har uppstått mellan Oatly och Arla? Diskutera om metoderna som använts i båda fältens marknadsföring. Vilken sida av dryckesstriden står ni på?
2. Källa: Mjölkbutik
Källa: Ett fotografi av en mjölkaffär, ur Arlas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Se filmklippet nedan och besvara frågorna:
- När och vilka levererade mjölken?
- Varför var mjölk ett känsligt livsmedel?
- Vilka regler infördes till följd av detta?
- Hur påverkade saknaden av ett kylskåp mjölkförsäljningen?
- Hur serverades mjölken?
- När och varför avvecklades mjölkaffärerna?
3. Fördjupning Samhällskunskap/ Historia/ Marknadsföring/ Företagsekonomi
- Med en framsynt fingertoppskänsla lyckades föreningen Mjölkpropaganda förena reklam med folkhälsa och den nya tidens medier. På 1930-talet var deras bilburna mjölkbar ett effektivt propagandaverktyg där musik, fotografier och gratis mjölk användes för att övertyga svenska folket att bli mjölkdrickare. Undersök hur Arlas föregångare Mjölkcentralen kom till.
- När dök mjölkbaren upp – och varför? Och när och varför försvann den? Undersök de tre viktiga delarna i mjölkbarens historia:
- Ett lätt knastrande ljud kunde anas i salen när de ålderstigna ledamöterna i Mjölkcentralens styrelse under ett sammanträde 1934 mödosamt skakade sina gråhåriga huvuden: inte skulle glass kunna bli någon storsäljare på våra nordliga och kylslagna breddgrader. Det var ju en löjeväckande tanke. Undersök hur Sveriges första pinnglass: Puck kom till.
Fördjupning Teknik/ Historia/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap/ och företagande
- Gustaf de Laval (1845–1913) var ett av Sveriges största industrisnillen som uppfann den revolutionerande Separatorn – som skiljer grädden från mjölken. Men som entreprenör var de Laval misslyckad. Undersök hur Gustaf tacklade motgångarna och samtidigt blev känd världen över för sina uppfinningar.
- Mjölken togs länge om hand på gårdar och fäbodar. Först på 1700-talet inrättades speciella lokaler för att hantera mjölken. När mjölkförädlingen startade i Sverige var det kvinnorna som ansvarade för mejeriet. Västerbottensost är en vällagrad grynpipig hårdost. Den skapades 1872 av mejerskan Ulrika Eleonora Lindström (1835-1892) på Gammelbyns mejeri i Burträsk. Undersök hur Västerbottensosten kom till via ett misstag.
4. Fördjupning Samhällskunskap/ Historia/ Marknadsföring/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap/ och företagande
GB Glace uppstod ur Mjölkcentralens glassavdelning som grundades 1935.
- Mats Wickman, tidigare arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, berättar i filmklippet nedan historien om glassen i Sverige och om GB Glass:
Fördjupning Teknik/ Design/ Entreprenörskap/ och företagande/ Samhällskunskap
- Carl Munters är i dag framför allt känd som det svenska absorptionskylskåpets uppfinnare, tillsammans med Baltzar von Platen. De tog patent på sin uppfinning 1923 och satte snart igång tillverkning i liten skala i Motala. Undersök hur dessa uppfinnare revolutionerade kylskåpet samt förlängde bl.a. mjölkens bäst före-datum.
Fördjupning Design/ Marknadsföring/ Historia
- Mjölkförpackningen är vår kanske vanligaste förpackning. Den kännetecknas av höga krav på färskhållningsförmåga och att den knappt får kosta något. Ta reda på vilket sätt Tetra Paks kartongförpackningar var anpassade för en modern mejerivaruhandel som ännu knappast existerade.
- Undersök hur det kommer sig att Arlas klassiska mjölkpaket pryds av ränder.
5. Oatly vs. Arla
Fördjupning Marknadsföring/ Historia/ Företagsekonomi
- Arla gav Oatly svar på tal hösten 2018 med reklamkampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk” och släppte ett år senare reklamfilmerna för kampanjen. I samma veva svarade Oatly med sin kampanj ”Spola mjölken” och passade då även på att varumärkesskydda Arlas påhittade mjölk-benämningar som: Trölk, Pjölk, Brölk och Sölk. Undersök hur denna dryckestrid blev en rättssak.
Dela med dig av dina tankar