Mode – ett socialt & genusrelaterat fenomen

Vad är egentligen mode? Och vad betyder dess historia för näringslivet?

För vidare fördjupning läs även: Svensk modehistoria, H&M – framgångssaga, Intervju med Erling Persson och NK – Sveriges första riktiga varuhus

Centralt innehåll:

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser.
  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a2)
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. (Samhällskunskap 1a2)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 2)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor 

  1. Vad insåg man i det franska Burgunder-hovet runt 1300-talet?
  2. Vad blev klädmodet ett uttryck för?
  3. Vilken betydelse fick industrialismens genombrott för klädmodet?
  4. Hur var de första modeföretagen?
  5. Vad växte fram i början av 1900-talet? Vad innebar det?
  6. Vad bidrog medias fascination över mode med?
  7. Hur har modet använts genom tiderna enligt dess historia?
  8. Vad innebär ”fast fashion”?
  9. Var finns modeföretagens historia? Och varför är det viktigt att bevara den?

Diskussion

  • Varför tror du att mode och reklam alltid har levt i en symbios? Motivera dina svar
  • Vad innebär det så kallade ”modesystemet”? Vilket budskap har mode för dig? Varför?

Fördjupning

  • Få kulturuttryck är i dag så globala som mode. Ta reda på hur den internationella modemarknaden ser ut idag. Vilka krafter är det som styr och är Sverige med och styr dessa förändringar? (Läs bl.a. Svensk modehistoria)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata