När Italien kom till Sverige

Just lasagne tillhörde de pastarätter svenska Knorr började marknadsföra under 1980-talet. Målgruppen för pastarätterna var främst ungdomar och för dem skulle matlagning i regel vara enkelt. Lasagnesåsen var därför en blandning av köttfärs- och bechamelsås.

Relaterad läsning: Invandrarna som byggde Sverige

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a2)
  • Orientering om de branscher som finns inom yrkesområdet samt villkoren för deras verksamheter, till exempel restauranger, bagerier, konditorier, charkuterier och butiker.
  • Grundläggande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, till exempel bakning, styckning, matlagning, servering, planering och inköp, med möjlig fördjupning inom något eller några områden.
  • Metoder, material, maskiner och annan utrustning som används inom respektive yrkesområde.
  • Måltiden som helhet, till exempel mat, dryck, bröd, charkuteriprodukter, servering och service. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)

Instuderingsfrågor

  1. När och varför tog den italienska pastakulturen fart i Sverige?
  2. Vad lanserade Knorr under senare delen av 1880-talet?
  3. Vilka var de tre Knorrfärgerna?
  4. Varför fick svenskarna nya matvanor på 1990-talet?
  5. Vad introducerade Knorr i mitten av 1970-talet?
  6. Vad var det schweiziska provköket skeptisk mot?
  7. Vilka äger varumärket Knorr i dag?

 Diskussion

  • Diskutera vilka mattrender som råder i Sverige i dag. Varför tror ni de är så populära?

Fördjupning Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Marknadsföring/ Företagsekonomi

  • Se reklamfilmen ”Den flerarmade kocken” som gjorde ”La-la-la Knorr lasagna” till ett begrepp. Med reklam tillåten i tv-rutan i början på 1990-talet blev filmerna om kocken med fyra armar en succé. Undersök även vilka produkter och mattrender som gäller idag hos Knorr på deras hemsida: Mat med Knorr.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi/ Marknadsföring/ Historia

  • Då och då överträffar verkligheten sagan. I filmklippet nedan finner ni historien om den fattiga pojken som lämnar Italien för drömmen om Sverige. Undersök hur Fernando Di Luca fick oss att älska pasta, njuta av medelhavsmat och hur han spridit sin mission om olivoljans förträfflighet.

Fördjupning Marknadsföring/ Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi

  • Undersök i reklamfilmerna nedan om hur Fernando Di Luca använt sig av sin historia i sin marknadsföring. Varför tror ni att reklamfilmerna blev så lyckade?

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi/ Historia

  • Framgångsrika företagare med invandrarbakgrund finns inom de flesta branscher, och många av våra folkkäraste varumärken har skapats av entreprenörer som flyttat in till vårt land. Vad skulle Sverige vara utan till exempel Bonniers, Felix, Findus, Expressen, Handelsbanken, Cloetta och Marabou? Undersök hur resan sett ut för invandrarna som hjälpte att bygga Sverige.

Med tysk invandring fick Sverige också en ny bryggerikultur. Förmän med nyfyllda öltunnor på Neumüllers Bryggeri 1890. Plats: Stockholm. Deponent: Carlsberg Sveriges arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Fördjupning Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Företagsekonomi

  • Följ med fantastiska svenska matreportern och youtubaren Mauri Hermundsson, även känd som Mustiga Mauri, och hans resa genom Sverige i jakt på landets bästa pizza.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *