Läs om den djärva och passionerade entreprenören Josef Sachs som grundade Sveriges första riktiga varuhus – NK.
För vidare fördjupning läs även: NK – Sveriges första riktiga varuhus, EPA – ett varuhus för alla och När Varuhusen hade kris
Centralt innehåll:
- Någon global förändringsprocess under 1800- och 1900-talen. Dess konkreta förlopp samt konsekvenser för samhällen, grupper och individer på regional eller lokal nivå. (Historia 3)
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.(Samhällskunskap 1a1)
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1)
Instuderingsfrågor
- Varför var Josef Sachs inte nöjd?
- Vilken typ av entreprenör var Josef?
- Vilken teknisk nymodighet stod färdig vid invigningen av NK på Hamngatan?
- Vad för sorts ledare var Josef?
- Hur skulle butikerna runt om NK gynnas av varuhuset enligt honom?
- Vad inträffade under ett besök i Sundsvall?
Diskussion
- Vad anser du om Josef Sachs nyckelord och motto: ”Kvalitet och omsorg”? Är det viktigt att tänka i de banorna? Ge exempel och motivera ditt svar.
Fördjupning Samhällskunskap/ Företagsekonomi
- Undersök om hur och varför varuhusen kom till i Sverige i början på förra seklet. Läs: NK – Sveriges första riktiga varuhus och EPA – ett varuhus för alla. Läs även om När varuhusen hade kris och hur denna affärsidé började bli förlegad under 70-talet.
Dela med dig av dina tankar