Nya varor, förändrad konsumtion

Vid ingången till 1900-talet domineras Sverige fortfarande av stor fattigdom. Industrialiseringen har nyligen tagit fart, men Sverige ligger i det avseendet mycket långt efter länder som England, USA, Frankrike och Tyskland.

Relaterad läsning: Det nya sättet att handla. Nöje eller nytta?Konsumtionsrevolutionen: handeln

Centralt innehåll

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn.  (Branschkunskap inom handel och administration)

Instuderingsfrågor

  1. Vad kallades de handelsmän som reste runt mellan olika gårdar?
  2. Vilket år invigdes NK?
  3. Vilket var det vanligaste sättet att skaffa nya kläder i början på 1900-talet?
  4. Ge exempel på några nya varor dyker upp till försäljning under mellankrigstiden?
  5. Under efterkrigstiden dör systemet med småbutiker ut på landsbygden, vilka orsaker till detta anger författaren?
  6. Hur stor är den genomsnittliga konsumtionsökningen under 60-talet?

Diskussion

  • Hur tror ni att handeln kommer se ut om 20 år, kommer affärerna finnas kvar eller tror ni att allt kommer vara flyttat till Internet?

Fördjupning Historia

  • Att teknikutveckling och handel går hand i hand behöver ingen vidare förklaring. Undersök hur Internet har förändrat konsumtionen i Sverige.

Fördjupning Handel

  • När man diskuterar konsumtionsökning brukar ofta julhandeln anges som exempel. Undersök hur stor julhandeln har varit de senaste 5 åren och försök ta reda på vilken del av handeln som går bäst under julhandeln.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata