Olika säljsituationer i butiken

Enhetsprisaktiebolaget (EPA, varuhus), instruktionsfilm för personalen. Olika säljsituationer i kassor, där biträden uppträder fel och skrämmer bort kunderna. Vi får bland annat se ledighetskommittén. Dessutom situationer där biträdena uppträder rätt och får sälja.

Relaterad läsning: Din klädsel i arbetet

Centralt innehåll:

  • Arbetsledning samt organisations- och personalfrågor, till exempel projektledning, konflikthantering, samarbete, sociala normer och arbetsvillkor.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel om arbetsrätt.
  • Säljmiljö, inredning och utrustning i butiker.
  • Praktisk butiksdrift. (Affärsutveckling och ledarskap)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet.
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär. (Ledarskap och organisation)

Diskussion

  • Vad anser ni om EPA:s introduktionsfilm? Tycker ni att den behövs i dag?
  • Hur ser ni på dessa arbetsvillkor och bestämmelser? Skulle ni vilja ändra på någonting?
  • Tror ni att dagens kund är med om liknande situationer som visades i introduktionsfilmen?

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Affärsutveckling och ledarskap

  • EPA:s grundare var Josef Sachs som även grundande Nordiska Kompaniet. Ta reda på vilken organisationskultur som gällde på NK under 1940-talet  när det kom till personalens klädkod.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata