Opinionspåverkande information gav förtroende för företaget 

I slutet av 1970-talet började näringslivet bli aktivt i samhällsdebatten. Vad som hände i stort har det redan skrivits en hel del om. Men hur bar man sig konkret åt om man ville nå ut med opinionspåverkande information i början av 1980-talet?

Relaterad läsning: Företagens vinst och den svenska modellen, Vinst som mål eller medel?

Centralt innehåll:

  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar.
  • Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. (Samhällskunskap 1a2)
  • Nationalekonomiska teoriers framväxt och genomslagskraft utifrån historiska villkor och motsättningar, till exempel merkantilism, ekonomisk liberalism, marxism, keynesianism och monetarism. Frågor om tillväxt, makt, inflytande, ett hållbart samhälle, digitalisering, miljö och resursfördelning i relation till de ekonomiska teorierna.
  • Det nutida samhällets politiska utveckling utifrån historiska ideologiska villkor, till exempel mänskliga rättigheter, nationalism, kolonialism och jämställdhet, i relation till maktfördelning och ekonomiska villkor. Frågor om aktörens handlingsfrihet kontra strukturella villkor. (Samhällskunskap 2)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vilka startade Näringslivets Ekonomifakta?
  2. Vad var syftet med projektet?
  3. Vilka och varför drevs Näringslivets Ekonomiinformation?
  4. Varför skulle verksamheten till en början koncentrera sig på informationen om företagens vinster?
  5. Hur gick man till väga?
  6. Vilken uppfattning hade allmänheten enligt opinionsundersökningarna?
  7. Varför beslöt man att använda ordet ”vinst” i reklamannonserna?
  8. Vad var syftet med ”Faktabanken”?
  9. Varför skickades en ”fondbuss” ut till allmänheten i början av 1980-talet?
  10. Vad startades i samband med folkomröstningen om Sveriges EU-medlemskap?

Diskussion

  • Vad anser ni om offentlig opinions- och åsiktsbildning? Vilka hinder kan det stöta på i dag?

Fördjupning Samhällskunskap/ Företagsekonomi

  • Undersök vad löntagarfonderna var och försök redogöra varför svenska företagsledare och arbetsgivarföreningen var emot dem.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata