Postens historia och kriserna som format PostNord

År 1620 upprättades en postlinje mellan Stockholm och Hamburg. Förbindelsen gick över Markaryd, som då låg vid gränsen till Danmark, och där inrättades det första svenska postkontoret på landsbygden.

Centralt innehåll

  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1b, 1a2)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vilket år grundas Postverket?
  2. Vem låg bakom dess grundande?
  3. Vad hette den första chefen för Postverket?
  4. Vad hette den första kvinnliga postchefen?
  5. Vad hette postens nyhetstidning?
  6. När infördes enhetsporto?
  7. Vilka två länders postväsende bildar bolaget PostNord AB?

Diskussion

  • Marknaden för brev och paket förändras konstant och inte minst e-post och e-handel har de senaste 15–20 åren lett till stora förändringar. Hur tror ni att postens verksamhet kommer utvecklas de kommande åren?

Fördjupning Historia/ Företagsekonomi

  • Början och mitten av 1600-talet är en oerhört intressant tid i den svenska historien. Undersök varför Postverket startas just under den här tiden. Varför var det viktigt att ha ett fungerande system för kommunikationer under den här tiden?

Bildkälla: PostNord AB

  • PostNord har under de senaste åren genomgått en av de mest omvälvande förändringar företaget upplevt sedan svenska posten bildades 1636. Men att stora samhällsinstitutioner krisar med jämna mellanrum är inget konstigt. – Det är snarare en nödvändighet om man vill överleva som företag, säger näringslivshistorikern Anders Johnson. Se filmklippet nedan. Vilka är de kriser som Posten har upplevt under åren?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata