Rean uppstod på 1800-talet, men fick sin storhetstid på 1930-talet. Från att ha varit ett sätt att bli av med ett lager eller tillfälligt parti har det blivit en viktig del av marknadsföringen.
Relaterad läsning: Realisationens historia
Centralt innehåll
- Konsument- och marknadslagar.
- Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
- Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse.
- Butikskommunikation och hur butiksmiljön påverkar och vägleder kunders köpbeteende i butiken. (Praktisk marknadsföring 1)
- Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring. (Marknadsföring)
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
Diskussion
- Diskutera och ge exempel på hur skyltfönster och husfasader används inom dagens rea-kampanjer.
Fördjupning Marknadsföring/ Praktisk marknadsföring /Företagsekonomi
- Undersök hur uttrycket realisation får användas enligt marknadsföringslagens föreskrifter.
- Ta reda på hur reapriset lyftes fram i Sverige under 1920 – och 1940-talet.
- Under 1930-talet var det återhållsamhet och ordning som gällde i skyltfönstren, men realisationer var undantaget: ”En skyltning bör inte verka orolig och rörig på något sätt, såvida man inte skyltar för en konkursrealisation”. Undersök hur det ser ut i dagens skyltfönster när det är dags för rea.
Dela med dig av dina tankar