Reklamfilmernas mästare

Sannolikt associerar vi inte en radikal ifrågasättare med geniala reklamfilmer. Men Roy Andersson har faktiskt hävdat att han funnit mer frihet för skapande i reklamfilmen än i ”vanlig” filmproduktion. Han är ett gott exempel på hur kommersiell framgång uppstår ur en kreativ spänning mellan samhällsuppfattning och produktionsvillkor.

Relaterad läsning: Reklam i folkets tjänst, Han tog reklamrevolutionen till Sverige

Centralt innehåll

  • Berättarkomponenter, till exempel bildutsnitt, kamerarörelser, ljud och musik. Orientering om dramaturgi. (Film- och Tv-produktion 1)
  • Dokumentärproduktioner och reklamfilm. Hur de planeras, genomförs och utvärderas. (Film- och Tv-produktion 2)
  • Kommunikation inom journalistik, information och reklam via olika medier i nationellt och internationellt perspektiv. (Journalistik, reklam och information 1)

Instuderingsfrågor

  1. I vilken stad växte Roy Andersson upp?
  2. Vad heter dokumentären som han gjorde tillsammans med Bo Widerberg 1970?
  3. Vem regisserade ”Mannen på taket”?
  4. Vilket företag arbetade Andersson åt efter det att hans uppdrag åt Fazer var avslutat?
  5. Vilken var grundtanken för reklamfilmerna åt Trygg-Hansa?
  6. Vad är typiskt för Roy Anderssons reklamfilmer?
  7. Hur fick de bilen att flyta under inspelningen till ”Kajen”?
  8. När gjorde Andersson sina sista filmer för Trygg-Hansa?
  9. Ungefär hur många reklamfilmer har Roy Andersson producerat?
  10. Vem spelar huvudrollen i Postens reklamfilmer?

Diskussion

  • Vad gör reklamfilmer lyckade, diskutera några exempel på detta och försök komma fram till vad ni tycker är en bra reklamfilm?
  • Om vi vänder på frågan, vad är en misslyckad reklamfilm?

Fördjupning

  • Undersök vilka reklamfilmer som är de mest gillade och delade under senare tid. Se fem av dem och skriv en kort text där du resonerar kring varför du tror att just dessa reklamfilmer är så populära.

Dela med dig av dina tankar