Reklamfilmernas mästare

Sannolikt associerar vi inte en radikal ifrågasättare med geniala reklamfilmer. Men Roy Andersson har faktiskt hävdat att han funnit mer frihet för skapande i reklamfilmen än i ”vanlig” filmproduktion. Han är ett gott exempel på hur kommersiell framgång uppstår ur en kreativ spänning mellan samhällsuppfattning och produktionsvillkor.

Relaterad läsning: Reklam i folkets tjänst, Han tog reklamrevolutionen till Sverige

Centralt innehåll

  • Berättarkomponenter, till exempel bildutsnitt, kamerarörelser, ljud och musik. Orientering om dramaturgi. (Film- och Tv-produktion 1)
  • Dokumentärproduktioner och reklamfilm. Hur de planeras, genomförs och utvärderas. (Film- och Tv-produktion 2)
  • Kommunikation inom journalistik, information och reklam via olika medier i nationellt och internationellt perspektiv. (Journalistik, reklam och information 1)

Instuderingsfrågor

  1. I vilken stad växte Roy Andersson upp?
  2. Vad heter dokumentären som han gjorde tillsammans med Bo Widerberg 1970?
  3. Vem regisserade ”Mannen på taket”?
  4. Vilket företag arbetade Andersson åt efter det att hans uppdrag åt Fazer var avslutat?
  5. Vilken var grundtanken för reklamfilmerna åt Trygg-Hansa?
  6. Vad är typiskt för Roy Anderssons reklamfilmer?
  7. Hur fick de bilen att flyta under inspelningen till ”Kajen”?
  8. När gjorde Andersson sina sista filmer för Trygg-Hansa?
  9. Ungefär hur många reklamfilmer har Roy Andersson producerat?
  10. Vem spelar huvudrollen i Postens reklamfilmer?

Diskussion

  • Vad gör reklamfilmer lyckade, diskutera några exempel på detta och försök komma fram till vad ni tycker är en bra reklamfilm?
  • Om vi vänder på frågan, vad är en misslyckad reklamfilm?

Fördjupning

  • Undersök vilka reklamfilmer som är de mest gillade och delade under senare tid. Se fem av dem och skriv en kort text där du resonerar kring varför du tror att just dessa reklamfilmer är så populära.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata