Under 1950- och 1960-talen sker en av de största omställningarna i livsmedelsbranschen. Lanthandelsdiskarna fasas ut och kunderna plockar själva varorna i korgar och vagnar. Runt det hela byggs en helt ny industri för butiksinredning och förpackningar upp.
Relaterad läsning: EPA – Ett varuhus för alla, När snabbköpen kom till byn, Kundvagnen, Tetra och kartongmjölken, Den (o)hållbara förpackningens historia, En revolution utan motstånd: svensk branschpress om självbetjäning, 1935 – 1955, Lanthandeln – marknadsekonomins första och sista utpost, Hundraårig lanthandlartradition i Finneröjda
Relaterad film: EPA – introduktionsfilm: ”Rätt och fel i butiken”
Centralt innehåll
- Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
- Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
- Servicekoncept, affärsmodeller och konsumtionstrender.
- Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
- Affärsidé, marknads- och säljplan.
- Marknadsföring och säljkampanjer och andra säljfrämjande åtgärder.
- Sortiment, butiksprofil och kundens uppfattning och butiksupplevelse.
- Snabbtextning och säljstödsmaterial.
- Metoder för utvärdering av marknadsföring.
- Butikskommunikation och hur butiksmiljön påverkar och vägleder kunders köpbeteende i butiken.
- Butikskommunikatörens uppgifter i olika slags butiker, till exempel dagligvarubutiker och fackhandelsbutiker. (Praktisk marknadsföring, 1, 2, 3)
- Affärsutveckling, omvärldsanalys och marknadsundersökningar.
- Affärsidé, koncept, försäljningskanaler och positionering.
- Entreprenörskap och eget företagande.
- Säljmiljö, inredning och utrustning i butiker.
- Ledarens roll och uppgifter i butiker, stormarknader och varuhus.
- Praktisk butiksdrift. (Affärsutveckling och ledarskap)
- Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 1, 2)
- Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
- Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)
- Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
- Produktutveckling utifrån olika aspekter, till exempel målgruppers ekonomiska, ergonomiska, estetiska, funktionella och sociala behov.
- Design och designerns roll i samhället med fokus på människors olika behov och förutsättningar, till exempel utifrån genus eller funktionshinder.
- Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
Instuderingsfrågor
- Vilken stor omställning sker inom livsmedelsbranschen under 1950- och 1960-talet?
- Vad kallade ICA-legendaren Nils-Erik Wirsäll det hela?
- Varför sågs denna omställning som en revolution?
- Varifrån kom idén från början?
- Varför introducerades inte idén tidigare än i slutet av 1940-talet?
- Vad kunde ICA och Hakonbolaget göra med Hakongiven?
- Vilka idéer tog KF och ICA med sig från besöken till USA?
- Vem var först med att öppna en självbetjäningsbutik i Sverige?
- Varför uppstod det utmaningar vid både lanseringen och genomförandet av självbetjäningsbutiker?
- Vad gjordes för att få bort handlarnas rädsla inför utmaningen?
- Vilka tips och råd fann handlarna i ”Självbetjäningshandboken”?
- På vilket sätt var Birger Törnblom en visionär?
- Hur var omställningen stor utifrån ett service- och kundperspektiv?
- Varför genomgick även förpackningsmarknaden en revolution?
- Vad inträffade under åren 1964 och 1967?
Fördjupning Branschkunskap inom handel och administration/ Praktisk marknadsföring/ Samhällskunskap/ Affärsutveckling och ledarskap
- NK:s grundare Josef Sachs bestämde sig för att även öppna ett varuhus: EPA – Enhetsprisaktiebolaget, där inget köptvång rådde och allt inte kostade mer än en krona. Att tillkomsten av EPA var samtida med framväxten av det svenska folkhemmet var ingen tillfällighet. Se filmklippet EPA – introduktionsfilm: ”Rätt och fel i butiken” och ta del av hur personalen skulle assistera kunderna nu när självbetjäning rådde.
Fördjupning Branschkunskap inom handel och administration/ Företagsekonomi/ Entreprenörskap
- Kundvagnen är någonting som följer med självbetjäningsbutiken. Man övergick från traditionell speceributik med betjäningsdisk med varor i lösvikt till att låta kunderna själva plocka färdigförpackade varor i korgar, s.k. ”Self-Service”. När och var började man använda kundvagnen?
Fördjupning Branschkunskap inom handel och administration/ Företagsekonomi/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap/ och företagande
- Utan lanthandlare skulle Sverige inte ha blivit vad det är idag. De som under 1800-talet öppnade en handelsbod bidrog till att Sverige utvecklades till en av världens främsta ekonomier. Undersök lanthandelns expansion och betydelse.
Fördjupning Design/ Marknadsföring/ Företagsekonomi
- Mjölkförpackningen är vår kanske vanligaste förpackning. Den kännetecknas av höga krav på färskhållningsförmåga och att den knappt får kosta något. Ta reda på Tetra paks och kartongmjölkens historia.
- Överallt möter vi dem: i kylskåpet, på hyllorna i affären och i eller utanför containrarna vid återvinningscentralen. Men hur har vår förpackningshistoria sett ut genom tiderna?
Saknas det en film under instuderingsfrågor?
Hej Malin, den ligger där och heter ”Instruktionsfilm för personal – EPA”. Men om den inte visas som den ska i webbläsaren är här en direktlänk till YouTube, där den också finns: https://www.youtube.com/watch?v=LNBcKHv-2Q4.