Så räddades Ericsson

Den 9 augusti 1995 var dagen då it-boomen började. Det lilla företaget Netscape i Silicon Valley hade aldrig någonsin tjänat några pengar, men utvecklat den första effektiva webbläsaren – Netscape Navigator – och på så sätt utlöst en explosion i internetanvändning.

Centralt innehåll:

  • Ledarskap och organisation. I samband med det behandlas konflikthantering. (Entreprenörskap och företagande)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vilket datum börsnoterades Netscape?
  2. Vilken teknik för mobiltelefoni arbetade Ericsson på vid den här tiden?
  3. Vilken aktie kallades för ”folkaktien” eftersom så många svenskar köpte den?
  4. Hur mycket såldes 3g-licenserna för i Europa?
  5. När började aktiebörserna falla?
  6. Hur många anställda hade Ericsson år 2000?
  7. Vilka fyra åtgärder räddade Ericsson?
  8. Vad hette Ericssons Styrelseordförande?

Diskussion

  • På vilket sätt tror ni att Ericssons ledning var avgörande för att rädda bolaget från konkurs?
  • Anser ni att Ericssons ledning gjorde rätt när krisen väl slog till?

Fördjupning Företagsekonomi/ Entreprenörskap och företagande

  • Den så kallade IT-bubblan sprack som ovan nämnt i början av år 2000, mycket beroende på att de nya IT-företagen var oerhört övervärderade. Några år senare, 2007–08 genomgick hela världen en finanskris. Lyft fram likheter och skillnader mellan dessa två finanskriser (förutom den uppenbara skillnaden att IT-bubblan framförallt drabbade de som satsat pengar i bolagen).

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata