Se behovet – fyll behovet

Idén till företaget föddes ur grundaren och ägarens behov att lindra sitt barns blöjeksem.  När hon började använda tygblöjor så försvann snabbt besvären − och dottern blev blöjfri tidigt. Marie Walleberg, grundare till ImseVimse berättar om bakgrunden till sitt företag och om hur det är att vara entreprenör.

Relaterat: Swedish Stockings, Polarn o Pyret

Centralt innehåll

  • Miljöhänsyn i arbetet, till exempel med återvinning och källsortering.
  • Hantering, underhåll och skötsel av maskiner och verktyg. (Hantverk – introduktion)
  • Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion.
  • Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer.
  • Bokföring och bokslut med enkla periodiseringar och enkel räkenskapsanalys. I samband med det behandlas revisionens funktion i en verksamhet.
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 2)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt.
  • Grundläggande projektmetodik: hur man formulerar mål, planerar, organiserar och fördelar ansvar, genomför, presenterar och utvärderar ett projekt. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i nätverk. (Entreprenörskap)

Instuderingsfrågor

  1. Varför startade Marie Walleberg ImseVimse?
  2. Vad ingår i sortimentet?
  3. Hur kom hon att arbeta samarbeta med Ludmila, produktionschefen i en fabrik i Riga
  4. Varför var det en vinn-vinn-situation?
  5. Vad är viktigast för företaget idag?
  6. Vad innebär en cirkulär affärsmodell?
  7. Vilka tips har Marie Walleberg till unga entreprenörer?

Diskussion

  • Diskutera hur ni bidrar till en hållbar utveckling.

Fördjupning Samhällskunskap/ Företagsekonomi/ Hantverk/ Entreprenörskap

  • I intervjun berättar Marie Walleberg hur hon håller kontroll på sina produkter och livslängden på dessa. Ta reda på vad skillnaden är mellan upcycling och downcycling.
  • Jämför företaget Swedish Stockings med ImseVimse – hur mycket har de gemensamt? Hur ser de på hållbarhet?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata