Södermalm är bäst enligt Fernando!

Den 25-årige Fernando Di Luca kom på en Lambretta från Rimini till Stockholm 1961. Han fick snabbt ett jobb som diskare på Grand Hôtel. Han mötte kärleken på dansgolvet i Stockholms vimlet som fick honom att stanna i Sverige. Men det var en sak som fattades: olivoljan. Följ med till Folkungagatan 110 där olivoljekungen Di Luca har sitt huvudkontor idag.

Relaterad läsning:  Intervju med Fernando Di Luca, Han lärde svenskarna att använda olivoljan, Pasta därmed bastaGuppig väg till mattempletEn världskändis på tallriken, Linas Matkasse sätter middagsmat på bordet, Vespan – en populär geting, Invandrarna som byggde SverigePasta därmed bastaZeta – där mat är kärlek,  Pasta därmed bastaZeta – där mat är kärlek, De lärde svenskarna att äta vårrullar

Instuderingsfrågor

  1. Hur tog sig Fernando Di Luca till Sverige och varför?
  2. Varför blev han kvar i landet?
  3. Vart fick Fernando jobb?
  4. Vem introducerade olivoljan för svenskarna?
  5. Var såldes olivoljan på 1960-talet?
  6. Vad introducerade Fernando år 1971 och varför?

Diskussion

Svensk matkultur:

  • Vad tycker ni är typiskt svensk mat? Är det köttbullar? Diskutera hur den svenska matkulturen ser ut i dag, vilka mattrender som finns och vilka maträtter som är godast enligt er.

Under sommaren 2021 fyllde IKEA Family USA 10 år och släpper doftljuset Huvudroll som luktar köttbullar. Bildkälla: ikea.com

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Historia/ Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Företagshistoria/ Marknadsföring

Att använda sin historia i företagets marknadsföring:

  • Undersök reklamfilmerna och se hur Fernando Di Luca använt sig av sin historia i sin marknadsföring. Varför tror ni att reklamfilmerna blev så lyckade? Se gärna intervjun med Fernando, bakom kulisserna till reklamfilmen nedan – hur han lovordar Södermalm som Stockholms bästa stadsdel…

De lärde svenskarna att äta vårrullar:

  • Flygkapten Johnny Cheng lärde svenskarna att äta kinesiska vårrullar och hälla soja i köttbullarna på 1960-talet. Tillsammans med sina döttrar Anne och Helen byggde han upp det familjeföretag som skulle komma att bli Mrs Chengs. Undersök familjeföretaget Cheng’s entreprenöriella resa.

Familjeföretaget Mrs Cheng’s: Hanna och Johnny Cheng.

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Orientering om de branscher som finns inom yrkesområdet samt villkoren för deras verksamheter, till exempel restauranger, bagerier, konditorier, charkuterier och butiker.
  • Grundläggande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, till exempel bakning, styckning, matlagning, servering, planering och inköp, med möjlig fördjupning inom något eller några områden.
  • Metoder, material, maskiner och annan utrustning som används inom respektive yrkesområde.
  • Måltiden som helhet, till exempel mat, dryck, bröd, charkuteriprodukter, servering och service. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *