Södermalm är bäst enligt Fernando!

Den 25-årige Fernando Di Luca kom på en Lambretta från Rimini till Stockholm 1961. Han fick snabbt ett jobb som diskare på Grand Hôtel. Han mötte kärleken på dansgolvet i Stockholms vimlet som fick honom att stanna i Sverige. Men det var en sak som fattades: olivoljan. Följ med till Folkungagatan 110 där olivoljekungen Di Luca har sitt huvudkontor idag.

Relaterad läsning:  Intervju med Fernando Di Luca, Han lärde svenskarna att använda olivoljan, Pasta därmed bastaGuppig väg till mattempletEn världskändis på tallriken, Linas Matkasse sätter middagsmat på bordet, Vespan – en populär geting, Invandrarna som byggde SverigePasta därmed bastaZeta – där mat är kärlek,  Pasta därmed bastaZeta – där mat är kärlek, De lärde svenskarna att äta vårrullar

Instuderingsfrågor

  1. Hur tog sig Fernando Di Luca till Sverige och varför?
  2. Varför blev han kvar i landet?
  3. Vart fick Fernando jobb?
  4. Vem introducerade olivoljan för svenskarna?
  5. Var såldes olivoljan på 1960-talet?
  6. Vad introducerade Fernando år 1971 och varför?

Diskussion

Svensk matkultur:

  • Vad tycker ni är typiskt svensk mat? Är det köttbullar? Diskutera hur den svenska matkulturen ser ut i dag, vilka mattrender som finns och vilka maträtter som är godast enligt er.

Under sommaren 2021 fyllde IKEA Family USA 10 år och släpper doftljuset Huvudroll som luktar köttbullar. Bildkälla: ikea.com

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Historia/ Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Företagshistoria/ Marknadsföring

Att använda sin historia i företagets marknadsföring:

  • Undersök reklamfilmerna och se hur Fernando Di Luca använt sig av sin historia i sin marknadsföring. Varför tror ni att reklamfilmerna blev så lyckade? Se gärna intervjun med Fernando, bakom kulisserna till reklamfilmen nedan – hur han lovordar Södermalm som Stockholms bästa stadsdel…

De lärde svenskarna att äta vårrullar:

  • Flygkapten Johnny Cheng lärde svenskarna att äta kinesiska vårrullar och hälla soja i köttbullarna på 1960-talet. Tillsammans med sina döttrar Anne och Helen byggde han upp det familjeföretag som skulle komma att bli Mrs Chengs. Undersök familjeföretaget Cheng’s entreprenöriella resa.

Familjeföretaget Mrs Cheng’s: Hanna och Johnny Cheng.

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Orientering om de branscher som finns inom yrkesområdet samt villkoren för deras verksamheter, till exempel restauranger, bagerier, konditorier, charkuterier och butiker.
  • Grundläggande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, till exempel bakning, styckning, matlagning, servering, planering och inköp, med möjlig fördjupning inom något eller några områden.
  • Metoder, material, maskiner och annan utrustning som används inom respektive yrkesområde.
  • Måltiden som helhet, till exempel mat, dryck, bröd, charkuteriprodukter, servering och service. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata