Den 25-årige Fernando Di Luca kom på en Lambretta från Rimini till Stockholm 1961. Han fick snabbt ett jobb som diskare på Grand Hôtel. Han mötte kärleken på dansgolvet i Stockholms vimlet som fick honom att stanna i Sverige. Men det var en sak som fattades: olivoljan. Följ med till Folkungagatan 110 där olivoljekungen Di Luca har sitt huvudkontor idag.
Relaterad läsning: Intervju med Fernando Di Luca, Han lärde svenskarna att använda olivoljan, Pasta därmed basta, Guppig väg till mattemplet, En världskändis på tallriken, Linas Matkasse sätter middagsmat på bordet, Vespan – en populär geting, Invandrarna som byggde Sverige, Pasta därmed basta, Zeta – där mat är kärlek, Pasta därmed basta, Zeta – där mat är kärlek, De lärde svenskarna att äta vårrullar
Instuderingsfrågor
- Hur tog sig Fernando Di Luca till Sverige och varför?
- Varför blev han kvar i landet?
- Vart fick Fernando jobb?
- Vem introducerade olivoljan för svenskarna?
- Var såldes olivoljan på 1960-talet?
- Vad introducerade Fernando år 1971 och varför?
Diskussion
Svensk matkultur:
- Vad tycker ni är typiskt svensk mat? Är det köttbullar? Diskutera hur den svenska matkulturen ser ut i dag, vilka mattrender som finns och vilka maträtter som är godast enligt er.
Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Historia/ Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Företagshistoria/ Marknadsföring
Att använda sin historia i företagets marknadsföring:
- Undersök reklamfilmerna och se hur Fernando Di Luca använt sig av sin historia i sin marknadsföring. Varför tror ni att reklamfilmerna blev så lyckade? Se gärna intervjun med Fernando, bakom kulisserna till reklamfilmen nedan – hur han lovordar Södermalm som Stockholms bästa stadsdel…
De lärde svenskarna att äta vårrullar:
- Flygkapten Johnny Cheng lärde svenskarna att äta kinesiska vårrullar och hälla soja i köttbullarna på 1960-talet. Tillsammans med sina döttrar Anne och Helen byggde han upp det familjeföretag som skulle komma att bli Mrs Chengs. Undersök familjeföretaget Cheng’s entreprenöriella resa.
Centralt innehåll
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1, 2)
- Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
- Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
- Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
- Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
- Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
- Orientering om de branscher som finns inom yrkesområdet samt villkoren för deras verksamheter, till exempel restauranger, bagerier, konditorier, charkuterier och butiker.
- Grundläggande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, till exempel bakning, styckning, matlagning, servering, planering och inköp, med möjlig fördjupning inom något eller några områden.
- Metoder, material, maskiner och annan utrustning som används inom respektive yrkesområde.
- Måltiden som helhet, till exempel mat, dryck, bröd, charkuteriprodukter, servering och service. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)
Dela med dig av dina tankar