Striden om leveransplikten

1953 stiftades en ny lag som skulle motverka konkurrensbegränsningar inom näringslivet. I samma ögonblick fick jordbrukarnas föreningsrörelse en ny myndighet att stångas med: Näringsfrihetsombudsmannen (NO).

Centralt innehåll

  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1b, 1a2)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. (Företagsekonomi 2)

Instuderingsfrågor

  1. Hur ville man styra matpriserna och få slut på böndernas inbördes konkurrens?
  2. Vad hette de två stora organisationerna som organiserade Sveriges lantbrukare?
  3. Varför upphävdes leveransplikten 1964?
  4. Vad hette ombudsmannen som ansvarade för frågan om leveransplikten?
  5. När skapades konkurrensverket?
  6. Vad innebar EU-inträdet för frågan om konkurrens och leveransplikt?

Diskussion

  • Varför har staten varit så aktiv i sitt arbete mot karteller och brott mot konkurrenslagen?
  • Vilka blir det negativa effekterna om konkurrensen uteblir?

Fördjupning

  • Gå in på Konkurrensverkets hemsida och undersök hur myndigheten arbetar och vilka deras viktigaste prioriteringar är.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata