Vi har intervjuat entreprenören bakom Norins Ost. Se lektionsförslag och filmklippet här.
För vidare fördjupning se även: Svensk Handel – Swedish Stockings, Granit, Polarn o Pyret, Linas matkasse och Melanders Fisk.
Centralt innehåll
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
- Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering.
- Grundläggande budgeteringsformer, bokföring och bokslut.
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
- Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet.
- Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagsekonomi 2)
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
- Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
- Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1a1)
Frågor
- När startade företaget?
- Varför var handel ett stort intresse för Lena Norin Selhag?
- Vad inträffade den 1 januari 1999?
- Vad var den första idén?
- Vilka tidigare arbetserfarenheter kunde Lena dra nytta av?
- Vad innebär deras grossistverksamhet?
- Vad är ett Ostogram?
- Varför behövde företaget hjälp och vad insåg Lena efter alla tips hon fick?
- Vilket ledarskap använder sig Lena Norin Selhag av och varför är det ett framgångskoncept?
Diskussion
- Hur pass bra är det som entreprenör att gå på magkänsla?
Fördjupning
- Hur viktig är e-handeln idag – kommer allt fler butiker försvinna i framtiden? Hur ser det ut idag?
- Jämför Lena Norin Selhag med Susanne Liljenberg (Granit) vilka likheter har de i sitt entreprenörskap?
Dela med dig av dina tankar