Svensk Handel – Norins Ost

Vi har intervjuat entreprenören bakom Norins Ost. Se lektionsförslag och filmklippet här.

För vidare fördjupning se även: Svensk Handel – Swedish Stockings, Granit, Polarn o Pyret, Linas matkasse och Melanders Fisk.

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
  • Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering.
  • Grundläggande budgeteringsformer, bokföring och bokslut.
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet.
  • Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagsekonomi 2)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1a1)

Frågor 

  1. När startade företaget?
  2. Varför var handel ett stort intresse för Lena Norin Selhag?
  3. Vad inträffade den 1 januari 1999?
  4. Vad var den första idén?
  5. Vilka tidigare arbetserfarenheter kunde Lena dra nytta av?
  6. Vad innebär deras grossistverksamhet?
  7. Vad är ett Ostogram?
  8. Varför behövde företaget hjälp och vad insåg Lena efter alla tips hon fick?
  9. Vilket ledarskap använder sig Lena Norin Selhag av och varför är det ett framgångskoncept?

Diskussion

  • Hur pass bra är det som entreprenör att gå på magkänsla?

Fördjupning

  • Hur viktig är e-handeln idag – kommer allt fler butiker försvinna i framtiden? Hur ser det ut idag?
  • Jämför Lena Norin Selhag med Susanne Liljenberg (Granit) vilka likheter har de i sitt entreprenörskap?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *