Sveriges största skoltröjeföretag

När superentreprenören Jan Stenbeck hastigt avled 2002 hade han revolutionerat den svenska medievärlden och skapat mycket mer än så. Kanske är det mindre känt att han inledde sin affärsbana med att sälja skoltröjor i amerikansk stil.

Centralt innehåll

  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi)

 Instuderingsfrågor

  1. När började de amerikanska skoltröjorna tillverkas i Sverige?
  2. Vad var första målsättningen?
  3. Vad hette Jag Stenbecks bolag och varför hette den så?
  4. Varför etablerade Stenbeck kontakt med Hans Iwan Bratt, ordförande på Seco?
  5. Vad fick Johan Stenman jobba intensivt med till en början?
  6. Varför höll bolaget på att bli stämda av limföretaget Casco?
  7. Vilken idé plockade Jan Stenbeck upp när han köpte amerikanska Miltope?
  8. Varför blev samarbetet med Finland kortlivat?

Diskussion

  • Redan från starten tänkte Jan Stenbeck internationell expansion. Diskutera hur ni tycker att Jan Stenbeck borde ha gjort för att lyckas bättre med sitt skoltröjeföretag.

Fördjupning Företagsekonomi/ Entreprenörskap och företagande

  • På Patent- och registreringsverket blir man informerad om att ingen har rätt att använda ditt registrerade varumärke utan ditt tillstånd. Den som ändå gör det kan göra sig skyldig till varumärkesintrång. Ta reda på hur man skyddar sitt varumärke.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Entreprenörskap

  • Svante Thorsell berätta att det var fantastiskt att se hur bra unga människor kan sköta affärer och ha kontroll över de ganska stora belopp som strömmade in till elevråden när tröjorna betalades. Undersök vad som behövs för att starta och driva ett företag enligt Ung Företagsamhets råd.

Dela med dig av dina tankar