Berättelsen om Wilhelmina Skogh är grunden för en lektion om innovation, entreprenörskap och kvinnors företagande. Kan även användas för att se hur historiskt källmaterial speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar; eller om företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar.
Relaterad läsning: Wilhelmina Skogh, De vågade, vann och visade vägen.
Centralt innehåll
- Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
- Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
- Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
Instuderingsfrågor
- När och hur började Wilhelmina Skoghs yrkesframgång?
- Vad inträffade under hösten 1875?
- Hur var Wilhelmina före sin tid?
- Hur drev Wilhelmina Grand Hôtel?
- Hur beskriver konstnären Carl Larsson Wilhelmina?
Diskussion
- Diskutera kring uttrycket ”Det svagare könet” – Vilka reflektioner dyker upp?
- Vad säger det som inträffade i Gävle om hur det kan vara att lyckas inom näringslivet?
Dela med dig av dina tankar