Zetas ledarskap och organisation

Den 25-årige Fernando Di Luca kom på en Lambretta från Rimini till Stockholm 1961. Han fick snabbt ett jobb som diskare på Grand Hôtel. Di Luca fortsatte i hotellbranschen och kom att trivas i Sverige. Men det var en sak som fattades: goda råvaror för att laga riktig (läs: italiensk) mat.

Relaterad läsning: Invandrarna som byggde Sverige, Pasta därmed basta, Zeta – där mat är kärlek, Mattrender

Centralt innehåll

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Affärsplanens innehåll och uppbyggnad. I samband med det användning av grundläggande metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys och omvärldsbevakning. Finansieringsfrågor. (Entreprenörskap och företagande)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling.
  • Intern och extern marknadskommunikation. (Marknadsföring)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Orientering om de branscher som finns inom yrkesområdet samt villkoren för deras verksamheter, till exempel restauranger, bagerier, konditorier, charkuterier och butiker.
  • Grundläggande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, till exempel bakning, styckning, matlagning, servering, planering och inköp, med möjlig fördjupning inom något eller några områden.
  • Metoder, material, maskiner och annan utrustning som används inom respektive yrkesområde.
  • Måltiden som helhet, till exempel mat, dryck, bröd, charkuteriprodukter, servering och service. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)

 Diskussion

  • Vilka mattrender finns det i Sverige idag? Diskutera varför ni tror att dessa maträtter är så populära.

Skärmdump: mattrender.se

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Historia/ Företagsekonomi/ Ledarskap och organisation/ Marknadsföring

Historien om Fernando di Luca – en 50-årig smakresa:

  • Då och då överträffar verkligheten sagan. I filmklippet nedan finner ni historien om den fattiga pojken som lämnar Italien för drömmen om Sverige. Undersök hur Fernando Di Luca fick oss att älska pasta, njuta av medelhavsmat och hur han spridit sin mission om olivoljans förträfflighet.

Fördjupning Marknadsföring/ Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi

Att använda sin historia i företagets marknadsföring:

  • Undersök i reklamfilmerna nedan om hur Fernando Di Luca använt sig av sin historia i sin marknadsföring. Varför tror ni att reklamfilmerna blev så lyckade?

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi/ Historia

Invandrarna som hjälpte att bygga Sverige:

  • Framgångsrika företagare med invandrarbakgrund finns inom de flesta branscher, och många av våra folkkäraste varumärken har skapats av entreprenörer som flyttat in till vårt land. Vad skulle Sverige vara utan till exempel Bonniers, Felix, Findus, Expressen, Handelsbanken, Cloetta och Marabou? Undersök hur resan sett ut för invandrarna som hjälpte att bygga Sverige.

Med tysk invandring fick Sverige också en ny bryggerikultur. Förmän med nyfyllda öltunnor på Neumüllers Bryggeri 1890. Plats: Stockholm. Deponent: Carlsberg Sveriges arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Fördjupning Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Marknadsföring/ Företagsekonomi

Pasta därmed basta:

  • Se reklamfilmen ”Den flerarmade kocken” som gjorde ”La-la-la Knorr lasagna” till ett begrepp. Med reklam tillåten i tv-rutan i början på 1990-talet blev filmerna om kocken med fyra armar en succé. Undersök även vilka produkter och mattrender som gäller idag hos Knorr på deras hemsida: Mat med Knorr.

Fördjupning Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Företagsekonomi

Svensk pop-duo gästar köket hos Zeta:

  • Se när Kim och Sonny i Norlie & KKV gästar köket hos Zeta och pratar italiensk mat, musik och turnélivet. De lagar en pasta puttanesca tillsammans med Måns som ansvarar för Accademia Di Luca.

Mustiga Mauri korar Sveriges bästa pizza:

  • Följ med fantastiska svenska matreportern och youtubaren Mauri Hermundsson, även känd som Mustiga Mauri, och hans resa genom Sverige i jakt på landets bästa pizza.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata