1930: Funktionalismen, genombrott, television och regeringskris

På Stockholmsutställningen 1930 slog funktionalismen igenom på allvar i Sverige. Utställningen, som hölls mellan den 16 maj och 29 september, blev en succé och besöktes av nära 4 miljoner personer.

Det var en gemensam satsning av Stockholms stad och Svenska Slöjdföreningen som presenterade svensk arkitektur och form- och konsthantverk. Utställningen visade att nu var det slut med krusiduller och onödiga utsmyckningar. Betong och cement lyftes fram som framtidens byggmaterial. En ny tid var kommen.

Ett annat tecken på denna nya, moderna tid, var att television för första gången demonstrerades på biografen Röda Kvarn i Stockholm. Men det skulle dröja ända till 1950-talet innan televisionen slog igenom på allvar i Sverige.

På biografen Röda Kvarn på Biblioteksgatan i Stockholm demonstrerades television för första gången offentligt. Foto ur Hufvudstadens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Det här var också året då EPA (Enhetspris AB) öppnade sina första varuhus. Örebro, Västerås och Stockholm var först ut. Det var Josef Sachs och Herman Turitz som låg bakom den nya lågpriskedjan. De drev sedan tidigare NK i Stockholm respektive Grand Bazar i Göteborg. Konceptet blev en stor framgång och snart kunde man hitta EPA-varuhus i hela landet. Varuhusen uppgick så småningom i 1930 Tempo-kedjan som i sin tur omvandlades till Åhléns.

Den provisoriska lagen om åtta timmars arbetsdag blev en permanent lag 1930. På bilden ses anställda på Carl Lamm i Stockholm kring 1926, som arbetar med prägling med hjälp av Adrema-maskiner. Foto ur Ricohs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Efter en försöksperiod på 11 år antogs lagen om åtta timmars arbetsdag permanent det här året. Men det var i övrigt turbulent bland lagstiftarna. När ett förslag om höjda spannmålstullar inte fick stöd av Sveriges riksdag avgick Arvid Lindmans regering. Lindman efterträddes som statsminister av Carl Gustaf Ekman.

Blickar vi utanför Sveriges gränser så karaktäriserades året bland annat av depression i Amerika och nationalsocialisternas framgång vid riksdagsvalet i Tyskland.

Ur Företagshistoria 2021:3

Författare: Sara Johansson

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata