Ur NK:s personaltidning år 1939: 50-års­jubileum som kund på NK…

Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1939:7-8 (årgång 13).

»NK:s äldsta kund» – det är nog direktör Herm. Gruen, Strandvägen 57. I 50 års tid har han regelbundet handlat på NK. En trohet, som i maj månad föranledde en blomsterbukett från NK och mer än väl motiverar en artikel i Rullan.

Vi få direktör Gruen på tråden och anhålla om en intervju. En vänlig stämma – detta är säkert en kund, som är uppskattad av NK:s personal.

– »Ja, det är riktigt, att det yar 1889 jag började handla hos NK. Josef Leja hette det ju ännu då. Jag kände till både gamle gene­ralkonsul Sachs, Edvard Sachs och en del av de andra herrarna och det gjorde väl sitt till. Josef Sachs var då bara helt ung – och kanske tog han då studenten i samma veva. I varje fall minns Jag, att jag redan då emellanåt såg honom i affären. Jag var inte så gammal då – jag är bara några år äldre än den nyligen avgångne generalkonsuln, men den affär jag då började handla i har jag förblivit trogen. Så har jag också alltid varit nöje!. Ge­diget arbete och form expedition ha varit utmärkande för NK. Bara det att jag varit så trägen kund alla dessa år visar ju, att jag varit tillfreds med NK. Och det är sammanlagt en icke för­aktlig summa jag handlat för. När jag gifte mig för 42 år sedan köpte min fru och jag en stor del till hemmet här på NK, och det ha vi fortsatt med.»

»Direktören har väl rentav kommit att känna igen en del för­ säljare på NK ?»

»Under de gångna årtiondena har det ju kommit många nya ansikten på de olika avdelningarna men det finns i alla fall en hel del som jag haft mycket att göra med och känner väl igen – disponent Stein, fröken Blomkvist på skjortavdelningen t. ex. Hon är visst för resten gift Persson nu, inte sant? Herr Caspar på samma avdelning och … ja många fler, jag kan inte räkna upp alla – men det är verkligen genomgående mycket sympatiskt folk, som jag gärna har att göra med.»

Att direktör Gruen i sin tur är en känd man på NK, är väl nästan onödigt att påpeka. Han hör inte till dem som göra mycket väsen av sig utan har gjort sig uppmärksammad just genom sitt försynta uppträdande. En sådan kund som varje försäljare gläder sig åt att få betjäna.

Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1939:7-8 (årgång 13).

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata