Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1939:7-8 (årgång 13).
»NK:s äldsta kund» – det är nog direktör Herm. Gruen, Strandvägen 57. I 50 års tid har han regelbundet handlat på NK. En trohet, som i maj månad föranledde en blomsterbukett från NK och mer än väl motiverar en artikel i Rullan.
Vi få direktör Gruen på tråden och anhålla om en intervju. En vänlig stämma – detta är säkert en kund, som är uppskattad av NK:s personal.
– »Ja, det är riktigt, att det yar 1889 jag började handla hos NK. Josef Leja hette det ju ännu då. Jag kände till både gamle generalkonsul Sachs, Edvard Sachs och en del av de andra herrarna och det gjorde väl sitt till. Josef Sachs var då bara helt ung – och kanske tog han då studenten i samma veva. I varje fall minns Jag, att jag redan då emellanåt såg honom i affären. Jag var inte så gammal då – jag är bara några år äldre än den nyligen avgångne generalkonsuln, men den affär jag då började handla i har jag förblivit trogen. Så har jag också alltid varit nöje!. Gediget arbete och form expedition ha varit utmärkande för NK. Bara det att jag varit så trägen kund alla dessa år visar ju, att jag varit tillfreds med NK. Och det är sammanlagt en icke föraktlig summa jag handlat för. När jag gifte mig för 42 år sedan köpte min fru och jag en stor del till hemmet här på NK, och det ha vi fortsatt med.»
»Direktören har väl rentav kommit att känna igen en del för säljare på NK ?»
»Under de gångna årtiondena har det ju kommit många nya ansikten på de olika avdelningarna men det finns i alla fall en hel del som jag haft mycket att göra med och känner väl igen – disponent Stein, fröken Blomkvist på skjortavdelningen t. ex. Hon är visst för resten gift Persson nu, inte sant? Herr Caspar på samma avdelning och … ja många fler, jag kan inte räkna upp alla – men det är verkligen genomgående mycket sympatiskt folk, som jag gärna har att göra med.»
Att direktör Gruen i sin tur är en känd man på NK, är väl nästan onödigt att påpeka. Han hör inte till dem som göra mycket väsen av sig utan har gjort sig uppmärksammad just genom sitt försynta uppträdande. En sådan kund som varje försäljare gläder sig åt att få betjäna.
Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1939:7-8 (årgång 13).
Dela med dig av dina tankar