Absolut Vodka

Hemligheten bakom exportsuccén Absolut handlar inte enbart – kanske inte heller främst – om flaskans innehåll. Minst lika viktiga är marknadsföring och design.

Destillerat vin, alltså brännvin, började användas i Sverige på 1400-talet vid krutframställning. Sedan lärde man sig att det också gick att dricka destillat av säd eller potatis. Denna dryck hade ända in på 1860-talet en påträngande smak av finkeloljor men på 1870-talet införde brännvinskungen” L O Smith nya reningsmetoder, varför han kunde lansera ”Absolut renat brännvin”. Den fabrik Smith grundade 1869 på Reimersholme i Stockholm uppgick senare i det statliga monopolet Vin & Spritcentralen 1917. Företaget bytte namn till Vin & Sprit 1989 och såldes av staten till franska Pernod Ricard 2008.

Absolut rent Brännvin 1879.  L.O. Smith.
Bild 1. Absolut rent Brännvin 1879.
Bild 2. L.O. Smith.

Marknadsföring och design

Brännvin är en bulkvara som i princip vem som helst kan tillverka (även om det är förbjudet). Desto märkligare är att ett tämligen trött statligt monopolföretag har kunnat utveckla ett av världens starkaste varumärken för brännvin (eller vodka, som är det internationella namnet).

Hemligheten bakom framgången

1979 introducerades Absolut Vodka i USA. Den blev snabbt en stor framgång där. En bidragande orsak var Sovjetunionens invasion i Afghanistan samma år som kraftigt minskade försäljningen av rysk vodka i USA. En annan orsak bakom Absoluts framgångar var marknadsföringen. Reklambyrån Carlsson & Broman i Stockholm skötte lanseringen och flaskan ritades av Hans Brindfors. År 1986 började Vin & Sprit anlita kända konstnärer för Absolutreklamen. Först ut var Andy Warhol.

Absolutflaskan görs på Rexams glasbruk i Limmared, Västergötland och fylls på i skånska Åhus med sprit gjord på skånskt höstvete. Limmareds glasbruk grundades 1740 och är Sveriges äldsta glasbruk i drift.

Absolut vodka
Absolut vodka

Dela med dig av dina tankar