Absolut Vodka

Hemligheten bakom exportsuccén Absolut handlar inte enbart – kanske inte heller främst – om flaskans innehåll. Minst lika viktiga är marknadsföring och design.

Destillerat vin, alltså brännvin, började användas i Sverige på 1400-talet vid krutframställning. Sedan lärde man sig att det också gick att dricka destillat av säd eller potatis. Denna dryck hade ända in på 1860-talet en påträngande smak av finkeloljor men på 1870-talet införde ”brännvinskungen” L O Smith nya reningsmetoder, varför han kunde lansera ”Absolut renat brännvin”. Den fabrik Smith grundade 1869 på Reimersholme i Stockholm uppgick senare i det statliga monopolet Vin & Spritcentralen 1917. Företaget bytte namn till Vin & Sprit 1989 och såldes av staten till franska Pernod Ricard 2008.

Absolut rent Brännvin 1879.

Absolut rent Brännvin 1879.

L.O. Smith.

L.O. Smith.

Marknadsföring och design

Brännvin är en bulkvara som i princip vem som helst kan tillverka (även om det är förbjudet). Desto märkligare är att ett tämligen trött statligt monopolföretag har kunnat utveckla ett av världens starkaste varumärken för brännvin (eller vodka, som är det internationella namnet).

Hemligheten bakom framgången

1979 introducerades Absolut Vodka i USA. Den blev snabbt en stor framgång där. En bidragande orsak var Sovjetunionens invasion i Afghanistan samma år som kraftigt minskade försäljningen av rysk vodka i USA. En annan orsak bakom Absoluts framgångar var marknadsföringen. Reklambyrån Carlsson & Broman i Stockholm skötte lanseringen och flaskan ritades av Hans Brindfors. År 1986 började Vin & Sprit anlita kända konstnärer för Absolutreklamen. Först ut var Andy Warhol.

Absolutflaskan görs på Rexams glasbruk i Limmared, Västergötland och fylls på i skånska Åhus med sprit gjord på skånskt höstvete. Limmareds glasbruk grundades 1740 och är Sveriges äldsta glasbruk i drift.

Absolut vodka

Absolut vodka

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata