Acast

Acast

Acast har liknats vid ett Spotify för poddar. Bakom bolaget står entreprenörerna Måns Ulvesson och Karl Rosander som tillsammans öppnat upp poddradion för effektivare reklam och visuellt lyssnande. Siktet är inställt på att bli världens största podcastbolag.

Acast grundades i Stockholm 2013 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Två vänner som träffades strax för It-bubblan sprack år 2000. Båda har erfarenhet från att driva olika reklam- och produktionsbolag.

Poddandet tar fart i Sverige

I takt med att svenskarnas ökade användande av smarta mobiler har poddradio, så kallade digitala radiosändningar över nätet, blivit allt populärare i Sverige. 2006 fick mediet sitt stora genombrott vilket medförde att allt fler av personerna bakom poddsändningarna kunde tjäna pengar via sponsring genom på att berätta om olika varumärken i sina avsnitt.

Måns Ulvestam och Karl Rosander såg att det fanns affärsmöjligheter i, det då rätt outvecklade, poddlandskapet; där fanns en massa lyssnare men väldigt få vägar för företagen att nå ut med reklam. Med Acast såg de en möjlighet att kommersialisera poddradion.

Byggde bolag i hemlighet

Från en källare på Villagatan i Stockholm, i början på 2000-talet, byggde de i hemlighet på den tekniska plattform som skulle bli Acast. En plattform för poddradiosändningar; både för de som producerar avsnitt och de som lyssnar. I april 2014 lanserades Acast som ett helt nytt sätt att uppleva podcasts.

Via Acast appen kan avsändaren addera länkar och referenser till sitt innehåll samt lägga in filer för vanliga reklamspottar i sina sändningar, precis som i tv eller kommersiell radio. Reklambudskapet kan även anpassas till vem som lyssnar. Något som gör det möjligt för poddskaparen att tjäna mer pengar.  Intäkterna kommer bland annat från annonsförsäljning där inkomsterna delas lika mellan den som driver en podsändning och Acast. Ju fler pauser i sändningen desto mer pengar till den som skapat podden.

Finansiärer och mediehus i kö

Två år efter lanseringen, 2016, är ett hundratal poddar anslutna till Acast plattform med 18 miljoner unika lyssnare. De växande lyssnarsiffrorna lockar allt fler företag att testa kanalen för sina reklambudskap. Stora mediehus som Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri och Viasat använder idag Acast. Intresset från finansiärerna har även varit stort där bolaget bland annat tagit in riskkapital från investeringsfirman Moor. Bland ägarna finns, förutom grundarna själva, finns idag Bonnier Growth Media.

Siktar högt på andra sidan Atlanten

De båda grundarna har förklarat att siktet under 2016 är inställt på att bli världens största poddcastbolag. Idag finns de i Storbritannien och 2015 öppnades ett kontor i New York där de används av tunga mediahus som Financial times, Buzzfeed och The Guardian.

Vad är en podcast?

Ordet Podcast användes för första gången 2005 och kommer från en sammanslagning av orden Ipod och broadcasting. En podcast är ett radioprogram som går att ladda ned. På så vis skiljer den sig från vanliga radioprogram i det att du kan lyssna på ett avsnitt när du själv vill, oftast helt gratis.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata