Anna-Britt Agnsäter – hur ett provkök blev provkök

”Det är på tiden att Socialstyrelsen och andra institutioner översätter de näringsfysiologiska sanningarna till ett begripligt och lättfattligt språk, så att massmedia och informatörer kan föra ut och sprida angelägna budskap om bättre matvanor.”

Anna-Britt Agnsäter, stridbar chef för KF Provkök, hade kommit på kant med Socialstyrelsen om hur kostinformationen skulle utformas. Hösten 1973 hade KF och Socialstyrelsen en kampanj tillsammans Välj rätt. Provköket gjorde en broschyr där idén om Basmat och tillägg presenterades för första gången.

Matpyramiden

På provköket fortsatte diskussionen om hur budskapet skulle få en bra pedagogisk utformning. Så en dag föddes Matpyramiden. I september 1974 presenterades den på mittuppslaget i tidningen Vi. Den fick stor uppmärksamhet och gensvaret var starkt. Men på Socialstyrelsen var man trampad på tårna. Man ville inte ha konkurrens till den egna Kostcirkeln och började aktivt motarbeta Matpyramiden.

Men KF gick vidare med Matpyramiden. Konsumentkooperationen i Danmark, Norge, Finland och Färöarna skapade egna matpyramider med respektive lands råvaror. 1977 hjälpte KF Provkök till och utvecklade Sri Lankas matpyramid i ett kvinnoutbildningsprojekt på gräsrotsnivå. 20 år senare hade kostcirkeln skrotats i USA och skolor börjat använda matpyramiden med argumenten: Pedagogisk, lätt att förstå av alla, även av dem som inte kan läsa.

Först med varudeklaration

KF Provkök har sina rötter i andra världskrigets ransoneringstider. Många konsumenter klagade på matens kvalitet. Det föranledde KFs ledning att engagera lanthushållsläraren Anna-Britt Agnsäter att provlaga råvaror från olika leverantörer. Första uppdraget gällde att provkoka ärtor. 1946 blev hon chef för det nya provköket. Samma år var KF först i landet med varudeklarationer under mottot Väg pris mot kvalitet. Provsmakning med konsumentpaneler inleddes.

Efter en halvårslång resa till USA 1948 återvände Anna-Britt Agnsäter med mängder av för Sverige nya redskap, t.ex. ångstrykjärn, köttermometer, kavelduk, måttsats, plastfolie m.m. Hon utvecklade en svensk köttermometer och Måttsatsen började tillverkas på Gustavsbergs nya plastfabrik.

Det kokboksmanus hon skrivit före resan fick skrivas om. Nya metoder, som att steka kött vid låg temperatur med köttermometers hjälp, togs in i kokboken. Recepten anpassades till den nya måttsatsen. Vår kokbok kom ut första gången 1951 och blev Sveriges mest sålda kokbok med återkommande nya upplagor.

Ärlig upplysning

Anna-Britt Agnsäter, chef för provköket 1946–80, arbetade hela sitt yrkesliv med att lära svenskarna bättre mathållning. Provkökets verksamhet har satt tydliga spår i ärlig konsumentupplysning, varudeklarationer, märkning av redskap, tillagningsråd, recept, artiklar och kokböcker.

Författare: Bengt U Strömberg

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata