Arvid Nordquist

Genom att prioritera kvalitet lade Arvid Nordquist grunden till ett familjeföretag som än idag, drygt ett sekel senare, bidrar till att skapa jobb och tillväxt i Sverige.

Berättelsen började 1884. Arvid Nordquist, som i flera år arbetat som butiksbiträde i Brunanders kryddbod, hade efter målmedvetet sparande lyckats få ihop tillräckligt med pengar för att ha råd att köpa verksamheten. I butiken erbjöds ett brett sortiment av livsmedelsprodukter.

Service och kvalitet i centrum

Arvids affärsfilosofi var tydlig: varorna som således i butiken skulle vara av bästa kvalitet, men även personalen skulle uppträda korrekt och ge kvalitativ service. Alla manliga butiksbiträden fick till exempel bära mörk kostym och vit skjorta.

Populär butik

Arvid Nordquists butik på Östermalm i centrala Stockholm, som under årens lopp bytte adress vid några tillfällen, blev snabbt något av en institution. Kändisar, däribland konstnären Anders Zorn och poeten Erik Axel Karlfeldt, sågs ofta handa i butiken och under Stockholmsutställningen 1897 upprättade Arvid Nordquist nära samarbeten med huvudstadens främsta restauranger och hotell.

Birger Jarlsgatan 24. Arvid Nordqvist handels AB. 1968-1968. Fotograf: Petersens, Lennart af., Stadsmuseum. Källa: Wikimedia Commons.

Leverantörer från Europa

Butiksrörelsens framgångar kittlade entreprenören i Arvid Nordquist. Marknaden ville ha produkter med hög kvalitet, men för att kunna tillfredsställa efterfrågan var man tvungen att söka sig utanför Sveriges gränser. År 1907 bildades handelsaktiebolaget Arvid Nordquist och Arvid skulle under de kommande dryga tio åren tillbringa mycket tid på resande fot i Europa för att hitta nya leverantörer.

När Arvid hastigt gick bort 1922 var hans son tillika företagets tilltänkta vd, Bengt Nordquist, bara nio år gammal. Det skulle dröja 19 år innan generationsväxlingen kunde ske och under tiden drevs företaget vidare av Erik Thelén, tidigare vice vd.

Sonen tar över vd-posten

När Bengt Nordquist vid 29 års ålder tog över vd-posten hade han redan i flera år jobbat på företagets marknadsföringsavdelning. Ungdomsårens tävlingsidrottande hade lärt honom betydelsen av framåtanda och lagarbete och detta blev nu en viktig del i hans ledarskap. I en intervju i Svenska Dagbladet 1987 framgick att han likt fadern fokuserade på kvalitet: ”Kunderna är den viktigaste länken i hela relationskedjan och med den inställningen följer lönsamhet. Man ska inte ha lönsamheten för ögonen, den blir en naturlig följd av att man håller kvalitet och service på hög nivå.”

Började sälja vin och sprit

Under de följande decennierna skulle Bengt Nordquist utveckla företaget, däribland importverksamheten. 1960 lanserade Arvid Nordquist den första importerade vodkan, Smirnoff, på den svenska marknaden. Tio år senare var man först med att sälja buteljimporterat vin från Australien.

Eget kafferosteri

Men den produkt som gjort Arvid Nordquist till ett välkänt varumärke bland svenska konsumenter är sannolikt i första hand det egenproducerade kaffet Classic. Det egna rosteriet i Solna stod färdigt 1961 och trots hård konkurrens blev Classic snabbt populärt. Under 1980-talet vann företaget flera utmärkelser för Classic-förpackningen och annonskampanjerna om kaffet. 1990 utnämnde tidningen Fri Köpenskap Classic kaffes förpackning till ”1980-talets förpackning”.

Tredje generationen tar över

Sedan Bengt Nordquist år 1991 gick bort vid 78 års ålder styrs Arvid Nordquist av hans son, Anders Nordquist. Han är därmed den tredje generationen som leder företaget. Förutom den egna kaffeproduktionen har Arvid Nordquist valt att fokusera på livsmedel, kaffe och vin och öl. Företaget är svensk agent för flera internationella varumärken, däribland Colman’s senap, Del Monte och Sun-Maid. Arvid Nordquist finns numera i hela Norden och har kontor i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors och Oslo.

Dela med dig av dina tankar