Autopeden lanserades 1915. Drygt 100 år senare kom det stora genomslaget. Lady Norman i London använde sin i arbetet under första världskriget.
Många vred nog på huvudet när Lady Norman dundrade förbi i London på sin splitternya autoped runt 1916. Lady Norman var tidigt ute men snart var autopeden en modefluga både där och i New York. Det var också i New York som den första autopeden lanserades 1915, designad av Arthur Gibson och Joseph Merkel.
Den var nätt, hopfällbar och bensinsnål, något som låg helt i tiden med första världskrigets bensinransoneringar. Den användes ett tag av U.S. Postal Service för specialleveranser men slog aldrig igenom som ett allmänt transportmedel. Med autopeden kunde man lätt färdas korta sträckor. Den användes främst av modemedvetna damer från borgarklassen.
Den var även populär hos gängmedlemmar i New York som lätt kunde slinka in i trånga gränder för att undkomma polisen. I dag har scootern utan sits åter blivit populär i storstäderna, så även i Stockholm. Den är mer miljövänlig och drivs i dag med el. Dock är det vissa problem med att få scootrarna godkända. I London är den endast tillåten i Olympic Park eftersom de anses vara en trafikfara.
Ur Företagshistoria 2019:2
Text: Jenny Stendahl
Dela med dig av dina tankar