Babybjörn

Under en resa till USA i början av 1960-talet upptäckte Björn Jakobson babysittern. Femtio år senare är företaget BabyBjörn en internationell succé med ett brett utbud av barnprodukter och verksamhet i över femtio länder.

Björn Jakobson var fortfarande student när han under en resa till USA kom i kontakt med babysittern. Björn brukade sitta barnvakt åt sin brorson Nils och förstod genast nyttan med produkten, en gungande vilstol där småbarn kan sitta medan föräldrarna pysslar i köket, städar eller äter middag.

Kyligt mottagande av babysitter

Väl hemma i Sverige drog Björn Jakobson igång en småskalig produktion och 1961 grundade han företaget BabyBjörn AB. Mottagandet i Sverige var dock till en början kyligt. Många förstod inte vad babysittern skulle vara bra till. För att skapa förtroende för produkten tog Björn hjälp av läkare som fick testa och uttala sig om produkten. Nu fick medierna upp ögonen och försäljningen tog fart.

Bärsele blev genombrott

BabyBjörns internationella genombrott kom på 1970-talet när bärselen introducerades. Ny forskning visade att ögonkontakt och fysisk närhet mellan barn och förälder var viktig för barnets mentala utveckling och bärselen blev snabbt en succé. Den första modellen av bärselen, som hette Hjärtenära, användes enligt uppgifter från företaget av över 30 miljoner barn världen över.

Känsla för vad folk vill ha

Idag har BabyBjörn utökat sitt sortiment. Vid sidan av babysittern och bärselen säljer företaget numera alltifrån resesängar, vaggor och matstolar till pottor. Produktutvecklingen och förmågan att se vad marknaden efterfrågar har varit en varit avgörande faktorer bakom BabyBjörns internationella framgångar.

Marknadsföring med hjälp av kändisar

BabyBjörn är idag ett välkänt märke världen över. Stjärnor som Madonna och Ellen de Generees har poserat på bild med bärselen vilket givetvis stärkt märkets popularitet. BabyBjörns produkter säljs i över 50 länder och företaget finns representerat i länder så som USA, Storbritannien och Kina. Bakomföretagets produktdesign, som 1999 fick utmärkelsen ”Design of the Decade”, finns Lillemor Jakobson, Björn Jakobsons fru, som sedan starten varit företagets chefsdesigner.

Under 2013 hade BabyBjörn en omsättning på 411 miljoner kronor och en vinst på över 80 miljoner kronor. BabyBjörn fick 2005 utmärkelsen ”Stora Exportpriset” av Exportrådet.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *