Babybjörn

Under en resa till USA i början av 1960-talet upptäckte Björn Jakobson babysittern. Femtio år senare är företaget BabyBjörn en internationell succé med ett brett utbud av barnprodukter och verksamhet i över femtio länder.

Björn Jakobson var fortfarande student när han under en resa till USA kom i kontakt med babysittern. Björn brukade sitta barnvakt åt sin brorson Nils och förstod genast nyttan med produkten, en gungande vilstol där småbarn kan sitta medan föräldrarna pysslar i köket, städar eller äter middag.

Kyligt mottagande av babysitter

Väl hemma i Sverige drog Björn Jakobson igång en småskalig produktion och 1961 grundade han företaget BabyBjörn AB. Mottagandet i Sverige var dock till en början kyligt. Många förstod inte vad babysittern skulle vara bra till. För att skapa förtroende för produkten tog Björn hjälp av läkare som fick testa och uttala sig om produkten. Nu fick medierna upp ögonen och försäljningen tog fart.

Bärsele blev genombrott

BabyBjörns internationella genombrott kom på 1970-talet när bärselen introducerades. Ny forskning visade att ögonkontakt och fysisk närhet mellan barn och förälder var viktig för barnets mentala utveckling och bärselen blev snabbt en succé. Den första modellen av bärselen, som hette Hjärtenära, användes enligt uppgifter från företaget av över 30 miljoner barn världen över.

Känsla för vad folk vill ha

Idag har BabyBjörn utökat sitt sortiment. Vid sidan av babysittern och bärselen säljer företaget numera alltifrån resesängar, vaggor och matstolar till pottor. Produktutvecklingen och förmågan att se vad marknaden efterfrågar har varit en varit avgörande faktorer bakom BabyBjörns internationella framgångar.

Marknadsföring med hjälp av kändisar

BabyBjörn är idag ett välkänt märke världen över. Stjärnor som Madonna och Ellen de Generees har poserat på bild med bärselen vilket givetvis stärkt märkets popularitet. BabyBjörns produkter säljs i över 50 länder och företaget finns representerat i länder så som USA, Storbritannien och Kina. Bakomföretagets produktdesign, som 1999 fick utmärkelsen ”Design of the Decade”, finns Lillemor Jakobson, Björn Jakobsons fru, som sedan starten varit företagets chefsdesigner.

Under 2013 hade BabyBjörn en omsättning på 411 miljoner kronor och en vinst på över 80 miljoner kronor. BabyBjörn fick 2005 utmärkelsen ”Stora Exportpriset” av Exportrådet.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata