Byrån i Operahuset tog svenskarna ut i världen

Att resa för upplevelsens skull blev möjligt tack vare järnvägarnas, ångbåtarnas och hotellens intåg på 1800-talet. En annan viktig aktör som uppstod var resebyrån som organiserade resandet och öppnade upp världen för bland annat svenskarna.

Engelsmannen Thomas Cook brukar kallas för resebyråns grundare. Den första resan han anordnade var en 18 kilometer lång gruppresa med tåg mellan två städer i Leicestershire. Året var 1841, och gruppen bestod av 541 nykterhetsivrare från Leicester som skulle hålla ett massmöte i Loughborough.

Cook bokade biljetterna och sydde ihop ett paket med resa och måltider för gruppen. Sedan rullade det på för Cook med stora och små resor, och 1872 bildade han vid 64 års ålder, tillsammans med sin son John Mason Cook, resebyrån Thomas Cook & Son i London. Far och son kom dock inte överens, och efter några år tvingades gamle Thomas pensionera sig och flytta hem till hemtrakterna i Leicestershire.

Cook var inte bara världens första riktiga resebyrå utan också länge den största, med kontor i alla världsstäder. John Mason Cook dog efter att ha ådragit sig dysenteri när han 1898 personligen ledde den resa till Palestina han ordnat för den tyske kejsaren Wilhelm II. Sedan blev det John Masons söner som tog över Cooks resor, som ju än i dag finns kvar under namnet Thomas Cook Group. Familjen Cook förlorade dock kontrollen över resebyrån redan på 1920-talet.

Sveriges första resebyrå

I Sverige är skapandet av det moderna resandet och resebranschen inte så kopplat till speciella personer och företag. Reslystna personer som hade råd vände sig ofta till Cooks i London, men 1897 grundades Stockholms Resebureau, som med sitt kontor i det då helt nya Operahuset var Sveriges första. Stockholms Resebureau var svensk agent för Cooks.

År 1899 grundades Göteborgs Resebureau, och denna förvärvade 1904 resebyrån i Stockholm och passade samtidigt på att ändra namn till Nordisk Resebureau, vars ”huvudbyrå” låg i Palace Hotels byggnad vid Brunnsparken i Göteborg. Nordisk Resebureau skulle under flera decennier vara en ledande aktör i den tidiga svenska resebranschen. Företaget både ordnade egna gruppresor, sydde ihop individuella paket och svarade för utländska besökares arrangemang i Sverige.

SJ och Amerikalinjen

För lite mer än 100 år sedan, 1915, öppnade SJ sin första resebyrå på Klarabergsgatan i Stockholm. Den blev början till Sveriges största resebyråkedja, , som efter hand öppnade kontor i varje svensk stad av betydelse och även i viktiga städer i utlandet. SJ-resebyråerna sålde inledningsvis främst tågbiljetter men blev med tiden även en stor säljare av flyg- och båtbiljetter.

År 1915 startades även Svenska Amerika Linien (SAL), och det blev plötsligt snabbare och bekvämare för svenskar som ville resa till Nordamerika. SAL hade ett eget nät av agenter över hela Sverige, till exempel advokater i landsorten som mellan rättsfall och bouppteckningar även sålde biljetter till Amerikabåtarna.

Glada semesterfirare i Rimini, Italien på 1960-talet. Bild ur Resemuseets historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Europa öppnas

Efter första världskriget började världen lite smått öppnas upp av nya researrangörer. Bland de första var Couriers resor i Köpenhamn som även annonserade i svenska tidningar och för vilka bokhandlare i olika svenska städer agerade ombud. Courier var en slags föregångare till charterarrangörerna som började poppa upp drygt 30 år senare – konceptet var semesterresor i grupp till ett billigt pris ”utan att därför arrangementens behaglighet och trevnad går förlorad” som Courier skrev i en annons 1922. I programmet det året fanns bland annat en tolvdagarsresa till Rhendalen och Paris – inklusive ett besök i Verdun där världskrigets blodiga slag stått blott några få år tidigare – för 525 danska kronor.

Vandrarhemmens intåg

Men framför allt var det inrikesresandet som växte och frodades i Sverige på 1920- och 30-talen. Inte minst var det Svenska Turistföreningen (STF) som byggde upp ett nät av vandrarhem runt hela landet, ett enkelt och billigt alternativ till vanliga hotell. Till vandrarhemmen hade just vandrare och cyklister företräde, bilister togs emot i mån av plats.

Under mellankrigstiden föddes även Reso, en organisation med bl.a. kooperationen och arbetarrörelsen bakom sig. Resos koncept var ”folksemester”, och en av de första anläggningarna som köptes av Reso var Insjöns hotell i Dalarna (1939). Reso blev snabbt en stor aktör i den svenska resebranschen med ett stort antal hotell och semesteranläggningar samt även resebyråer.


Semesterbild från Rimini, Italien ca 1960-tal. Bild ur Resemuseets historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

”Interbuss” till Paris

Ganska snart efter andra världskrigets slut kom det svenska resandet ut i världen i gång på allvar. En pionjär var den halländske mångsysslaren Ernst Carlson i Vessigebro som på Skeningeverken i Östergötland år 1947 lät specialbeställa Sveriges första riktiga turistbuss. Denna hade biograffåtöljer, panoramafönster och kök ombord och var något helt nytt på vägarna. Genom ett krigshärjat Tyskland rattade Carlson år 1950 sina första resor med upplevelsesugna svenskar till Paris. I Paris blev resenärerna i Carlsons ”Inter-Buss” guidade av en ung student med stort intresse för kultur- och konsthistoria. Han hette Hans-Erik Börjeson och blev senare på 1950-talet, med sin resebyrå HEB-resor, en av det svenska charterresandets pionjärer.

Chartern föds

Just charterflyget och dess födelse har blivit ett omskrivet kapitel i den annars inte särskilt väldokumenterade svenska resebranschens historia. Att flyga passagerarplan var fram till 1950-talets mitt något dyrbart och exklusivt, men under efterkrigstiden blev passagerarflygplanen både fler och större, och i kombination med att allt fler ville ut och se världen uppstod charterresan.

Mallorca blev det första svenska solcharterresmålet, och det ”upptäcktes” för svensk del av flygbolaget Transairs försäljningschef Göte Rosén när han hämtade en sjuk svensk på ön 1951. Den första charterresan till Mallorca dröjde dock till 1955 då Knut Oskar Gustavsson, känd som ”busskungen i Örebro”, tog klivet in på flygresemarknaden.

Under den första chartersäsongen till Mallorca fick flygplanet på sin väg mellan Bromma och Palma mellanlanda i Göteborg, Malmö, Stuttgart och slutligen Marseilles. Väl framme där hade det hunnit bli kväll, och passagerarna fick övernatta innan resans avslutande etapp över Medelhavet nästa dag (planet hade inget tillstånd för nattflygning).

Flygvärdinnor från SAS ca 1950–1960-tal. Foto: Skandias historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Kanarieöarna

Om Göte Rosén upptäckte Mallorca för svenskarna, så hette Kanarieöarnas upptäckare Bertil Harding. Han var en äventyrlig, flygande bondson från Värmlandsnäs, och vid jultid 1957 landade Harding Travels första chartrade flygmaskin från Sverige i Las Palmas. Harding byggde snabbt upp ett stort researrangörsföretag och introducerade nyheter som rökfri avdelning på flyget och barnpassning på resmålet. Men 1964 gick Hardings verksamhet över styr i den allt hårdare konkurrensen om chartergästerna.

I stället drog Bertil Harding vidare till det lilla västafrikanska landet Gambia som han 1965 öppnade som ett tidigt långresmål för svenska charterresor, i samarbete med Vingresor.

Kända namn än i dag

Vingresor, senare bara Ving, grundades i Göteborg 1956 som en avdelning av det stora resebyråföretaget Nyman & Schultz. På 1960-talet gick Vingresor samman med den ungdomsinriktade arrangören Club 33 och blev snart ett stort, självständigt reseföretag – branschledande inom svensk charter. Ving introducerade många innovationer inom semesterresandet, bl.a. golfresor, specialresor och försäljning av charterresor i egna butiker.

Fritidsresor, ett annat av de annars rätt få äldre reseföretag som överlevt med samma namn in i vår egen tid, grundades 1961. Fritidsresors stora innovation var fritidsvåningen, som ett alternativ till vanligt hotellrum.


Fritidsresors katalog för höst, vinter och vår 1968/69. Bild ur Fritidsresors historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Internetrevolutionen

Kring 1990 inleddes en brytningstid i den svenska resebranschen. De sedan länge väl inarbetade namnen på resebyråerna försvann; SJ sålde 1989 överraskande sin stora resebyråkedja, och i spåren bildades bl.a. den nya privatresebyrån Ticket. Kooperativa Reso sålde sin stora resebyråkedja till norska Bennett 1991, medan Nyman & Schultz såldes till amerikanska American Express 1993. Samtidigt började något som hette internet komma, vilket så småningom skulle revolutionera inte minst resebranschen. Allt fler, såväl företag som privatpersoner, övergick till att boka sina researrangemang själva med datorn, och en stor del av resebyråernas traditionella arbetsuppgifter rycktes bort.

Inte bara resebyråerna såldes utomlands under brytningstiden, utan det gällde även de stora svenska charterarrangörerna. År 1994 sålde SAS sin researrangörsgrupp SLG med bland andra Ving, Always och Spies till brittiska Airtours. I dag ägs Ving av den globala resekoncern som bär världens förste resebyråmans namn, den tysk-brittiska Thomas Cook Group. Fritidsresor såldes 1998 till brittiska Thomson och några år senare i sin tur till tyska TUI.

Få svenska företag

Även nyare svenska reseföretag, grundade under de senaste 20 årens internetera, har övergått i utländsk ägo eller flyttats utomlands, exempelvis Travel Link och Mr Jet.

Bland de större svenska reseföretag som ännu är svenskägda, finns resebyråkedjan Resia med ett 50-tal resebutiker. Resia har rötterna i den i västra Värmland år 1959 grundade skidresearrangören Bengt-Martins samt i Alingsås resebyrå. En annan svenskägd resekoncern är Bergkvarabuss i Kalmar som bland annat äger de stora bussresearrangörerna Scandorama och Ölvemarks.

Text: Mats Carlsson-Lénart

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *