Ett gäng glada och mindre glada clowner i olika storlekar festar på gatukarnevalen i Nyköping anno 1987, en välkommen syn för stadens glassälskare i alla åldrar. ”GB-gubben”, som han kom att kallas av de flesta, är dock äldre än så.
Redan 1965 fick svenska folket stifta bekantskap med honom för första gången: på omslaget till kola- och hallonglassen Pajaspinne. Figuren hade skapats av Uno Hattling på reklambyrån Tessab och var bara ett i raden av glada ansikten på omslagspappret Pajasen blev dock så populär att han fick en betydligt mer framträdande roll.
I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet spelar GB-gubben en alltmer framträdande roll i GB:s marknadsföring. Han syns på skyltar, klistermärken, dekaler och affischer. Clownens utseende ändras några gånger under resans gång, och år 2010 fick ”Clovve”, som han numer heter officiellt, en fru.
Ur: Ögonblicket – 52 händelser ur Företagsminnen/ Företagsminnen 2011:2
Bild och text: Margarita Feldman och Edward Blom
Dela med dig av dina tankar