Corona och Näringslivet

Vilka erfarenheter tar näringslivet och forskningen med sig från snart två år av coronapandemin? Trots att coronakrisen inte är slut kan vi börja dra slutsatser – och syna den svenska strategin. Erfarenheterna skiljer sig mellan företagen i näringslivet, där finns vinnare och förlorare och inte minst branscher som tänker om inför framtiden.

Centrum för Näringslivshistoria dokumenterar sedan i mars 2020 pandemins effekter genom djupintervjuer med nyckelpersoner i näringslivet, enkäter och medieanalyser. Nu presenterar vi resultatet så här långt i ett seminarium på Stockholms Handelskammare. Du möter ett antal aktörer i näringslivet och forskare från olika ämnen som bjuder på iakttagelser och ger oss nya vinklar på pandemins effekter.

.

PROGRAM och tidsstämplar

00:00 Välkommen! Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria och Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare.
00:10:00 Att intervjua näringslivet om corona. Anders Houltz, forskningschef Centrum för Näringslivshistoria.
00:21:00 Slutsatser från en enkätinsamling. Margarita Feldman, arkivarie Centrum för Näringslivshistoria.
00:29:00 Coronakrisen i medierna. Rasmus Törnblom, forskningsassisten Centrum för Näringslivshistoria.
00:56:00 Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare.
01:05:00 Martin von Arronet, kommunikationschef Electrolux.
01:12:00 Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.
01:20:00 Thomas Andersson, vd Stockholms Hamnar.
01:29:00 Paneldiskussion: Pandemins förlopp ur näringslivets perspektiv. Moderator: Anders Sjöman.
02:03:00 Sara Rosengren, professor i företagsekonomi, Handelshögskolan i Stockholm.
02:14:00 Ann Öhrberg, professor i litteraturvetenskap, Uppsala universitet.
02:26:00 Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, KTH.
02:39:00 Paneldiskussion: Att beforska coronakrisen. Moderator: Anders Houltz.

Plats: Stockholms Handelskammare den 28 oktober 2021

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata