Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1965:3 (årgång 39).
På svenska kan det heta Produktutveckling. Det finns flera översättningar, men jag hittade inga av orden i lexikon. Och ändå beskriver ordet en företeelse vi alla dagligen möter – hemma, på stan, på NK – överallt där det finns varelser och ting!
Ja, visst är det svårt att hitta en träffsäker och uttömmande definition på ”creative merchandising”, säger Erik Kalderén. Jag tror för övrigt att vi alla uppfattar begreppet litet olika. För mig framstår det som sammanfattningen av alla åtgärder vi vidtar för att förbättra och nydana det varusortiment som våra leverantörer via oss erbjuder konsumenterna. Detta kan man kanske kalla produktutveckling.
Men man borde också kunna tala om ”creative merchandising” på presentationssidan – att ge en vara en högre valör genom att sätta in den i miljö och sammanhang, att visa på nya användningsområden.
PÅVERKA – eller skapa nytt
Vår produktutveckling sker i olika former – genom påverkan och genom direkt nyskapande.
Vår funktion som varuhus är naturligtvis först och främst att köpa och sälja varor, inte göra dem. För den största delen av vår varuförsörjning är vi hänvisade till fabrikantsortimentet som i sina huvuddrag är bestämda av tillverkarens egen planering. Men på många varuområden har vi möjlighet att påverka fabrikanterna så att deras sortiment, eller delar av det, anpassas till våra idéer och våra kvalitetskrav.
Så går det ”vanemässigt” till på konfektionsavdelningarna för att ta ett exempel. Det kan gälla material, färger eller detaljer i konfektioneringen.
NK-TV är ett annat exempel. Basen är en standardmodell men exteriören har fått sitt speciella NK-ansikte.
DESIGN på heltid och deltid
Men vi är också engagerade i ett mer direkt nyskapande. Ibland sker det på så sätt att utomstående formgivare får i uppdrag att utveckla ett nytt varuprogram eller enstaka artiklar. Sigurd Perssons smyckekollektioner, som bildat skola över hela världen, är ett exempel liksom Lars och Gunilla Johanssons handarbeten eller Helena Granbergs barnkläder.
I några branscher är kravet på snabb förnyelse så stort att det är värt att ha egen expertis, som ägnar sig åt varuutveckling.
Så t. ex. utgöres en viktig del av vår möbelförsäljning av egna modeller. Bakom står ett arkitektkontor i intimt samarbete med varugruppens inköps- och försäljningsledning.
På textilsidan spelar NK:s Textilkammare en framträdande roll, alltför välkänd för att ytterligare behöva beskrivas. Inom modeområdet verkar Palle Wikström och Helena Hedengren – båda med profil välkänd långt utanför NK.
Men också vid sidan av denna ”design på heltid” sker en hel del nyskapande i kontakt mellan inköpare och leverantör. NK:s Presentsalong uppvisar åtskilliga exempel. Andra illustrationer är NK-cykeln och Barbro Nörgaards plastprogram, vid det här laget internationellt efterfrågad.
Varför sysslar NK med sånt?
Därför att vi vill kunna bjuda våra kunder ett kvalitativt, funktionellt och estetiskt fullgott sortiment och samtidigt tillfredsställa deras krav på förnyelse. Då fantasin eller kunskapen om konsumenternas önskemål inte räcker till i producentledet måste i stället vi försöka göra en insats. Ett företag som NK har också ovanligt goda förutsättningar att spela en sådan roll. Vår internationella överblick och vår ständiga kontakt med marknaden ger oss ett idékapital, som, rätt använt, är till glädje för både våra kunder och våra leverantörer.
Men ett engagemang av den här arten har också sina begränsningar och sina risker.
FÖRÄNDRING måste innebära FÖRBÄTTRING
Produktutveckling är för oss inget självändamål och får inte urarta till ett meningslöst manipulerande med oväsentliga detaljer, poängterar Erik Kalderén. Modern industri är uppbyggd på långa serier och man kan inte begära att en fabrikant skall acceptera en förändring som inte samtidigt är en förbättring.
Produktutvecklingen bör heller in te behöva medföra att sortimentet växer. Snarare bör en ”egen” vara kunna leda till att en eller flera liknande artiklar i standardsortimentet slås ut.
Den avgörande begränsningen av våra möjligheter till produktutveckling ligger i vår bristande köpkraft på områden där produktionen förutsätter mycket långa serier. Men här erbjuder vårt samarbete med andra varuhus, främst inom ACI-gruppen, vissa utvägar som bör kunna utnyttjas mer i framtiden.
Risken ligger i att man som regel tvingas satsa mer i inköp på en vara, som man själv givit upphov till. Man kan oftast inte heller räkna med det reklamstöd, som fabrikanterna normalt kostar på sina standardprodukter med bred spridning över marknaden.
Om vi har de här begränsningarna och riskerna i minnet tror jag ändå att mycket av vår fortsatta framgång beror på förmågan att utveckla våra talanger som ”creative merchandisers”.
Vi vill vara annorlunda
Våra kunders krav pli individualitet och förnyelse i sortimentet kommer med säkerhet
inte att minska i framtiden. Inte heller deras möjligheter att tillfredsställa det kravet. Det kommer våra konkurrenter att se till om inte vi gör det.
Text: Björn Bardh
Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1965:3 (årgång 39).
Dela med dig av dina tankar