Dansande motor

Företaget Archimedes började med utombordare 1912. Företaget såldes därefter till Electrolux men utombordartillverkningen hamnade så småningom hos Volvo Penta. Volvo hade köpt upp maskinföretaget Pentaverken, som var framgångsrika med att tillverka utombordare, och skapat Volvo Penta.

Reklambilden med kvinnan och motorn ger en stämning av problemfritt sextiotal, skinande sommarsol och billig bensin. En åskådare kan nästan tro att paret dansar en mjuk skärgårdsvals. Den är också något av ett skolexempel på bipolära motsatsers kraft i reklamen: kvinnligt mot manligt, mjukt mot hårt, ljust vitt mot en mörkt molngrå bakgrund. En bild från en tid innan diskussioner om könsstereotyper tagit fart.

Ur Företagshistoria 2014:3.

Författare: Åsa Holmgren.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *