Redan som barn drömde Sigvard Berggren om det vilda Afrika – dess djur och natur. Och han förverkligade sina drömmar, både på hemmaplan och under många resor. Ett resultat av hans arbete blev Borås djurpark, som efter hans idéer kom att bli en förebild för många djurparker världen över.
Sverige har haft många namnkunniga naturfilmare och föreläsare om vilda djur och otillgänglig natur. En av dem är Sigvard Berggren som blivit något av en legend i Boråstrakten. Det var här han lät sina vilda djurvänner ströva mer eller mindre fritt i det som kallades »Lejondalen« innan Borås djurpark etablerades. Men han var också en flitigt anlitad föreläsare och filmproducent. Dessutom hängiven vegetarian, som lade grunden för det som i dag är mångmiljonföretaget Brämhults Juice. För alla hans verksamheter fanns en gemensam nämnare: kärleken till djuren och Afrika.
Hälsokost och juice
Redan som liten parvel var Sigvard Berggren fascinerad av Afrikas vilda djur och natur. Hans första teckningar föreställde djungler, Tarzan och lianer. Han läste mycket om det vilda livet – Hemingway var en stor favorit. Han utbildade sig dock till ingenjör och började arbeta på Ericsson som resande tekniker. Men hans intressen skulle snart ta överhanden. 27 år gammal lämnade han Stockholm och slog sig ned i Borås. Eftersom han var en övertygad vegetarian – något ganska ovanligt på den tiden – öppnade han 1950 en affär på detta tema: Borås hälsokost. Året därpå utvidgade han verksamheten till Råkostrestaurangen. Där serverades bland annat den populära rätten klorofyllgröt, efter hans eget recept. På restaurangen arbetade också Celestine Christiansson, som kom att bli hans hustru, reskamrat och sam arbetspartner.
På restaurangen började Berggren också servera sin egentillverkade råpressade morotssaft. Han började dessutom sälja morotssaften till fler butiker, och efter något år inledde han tillsammans med en kompanjon lite mer industriell tillverkning inom företaget Råsaftcentralen. Samma år som företaget grundades anställdes också Lennart Josefsson för att sköta mycket av verksamheten. För Berggren tog snart intresset för Afrika och djuren överhanden, bland annat genom många resor. Han gav då upp juiceverksamheten. Medarbetaren Josefsson fortsatte dock att i egen regi tillverka olika juicer, bland annat genom att köpa Berggrens outnyttjade utrustning. Till en början var verksamheten ganska blygsam och gick under namnet Tosseryds råsafter. På 1970-talet professionaliserades tillverkningen under Lennart Josefssons sons ledning, och flyttade till Brämhult. Därav namnet på dagens juiceföretag.
Tusenkonstnär
Samtidigt som Sigvard Berggren drev sin hälsokostaffär och restaurang fanns hela tiden intresset för Afrika levande. Ett sätt att ta sig dit kunde vara att bygga en bil, resonerade han – ingenjör som han var. Resultatet blev hemmabygget Future som han tillverkade i samarbete med bland annat en bilmekaniker från trakten. Sigvard Berggren var en genuin tusenkonstnär. Förutom sina intressen för vilda djur, vegetarisk kost och teknik var han även en hyfsad konstnär och en hän given sportflygare. Det var kanske därför som bilen till utseende påminde om en flygplanskropp. Bilens ram ut gjordes av ett förlängt Dodgechassi och bilen var hela 6,2 meter lång, 2,15 meter bred och 1,5 meter hög. För att klä bilen hade det gått åt 40 kvadratmeter plåt. Motorn var en V8motor, och enligt tidningen Teknik för alla skulle den ha en topphastighet på uppemot 200 km/h. Vilket kanske inte helt stämde. Inuti bilen fanns fyra sittplatser, en 150 liters bensintank och ett bagageutrymme tillräckligt stort för att rymma två sovplatser. Bilen fick mycket medial uppmärksamhet, både i Sverige och utomlands. Men någon resa till Afrika blev det inte med bilen. I stället hamnade den på ett bil museum. Häromåret uppmärksammades bilen på nytt, genom att ett tyskt företag tillverkade en skalenlig modell i begränsad upplaga av den.

Till vänster: Sigvard Berggren var utbildad ingenjör och konstruerade på 1950-talet en egen bil, som fick namnet Future. Kanske var det hans flygintresse som inspirerade formen. Foto: Arne Andersson/Bohusläns museum. Till höger: Under en av sina resor till Afrika träffade Sigvard Berggren och hans fru Celestine på en moderlös lejonunge i Sudan. Lejonungen, som döptes till Simba, fick följa med hem till Sverige. Simba kan i dag beskådas på Naturhistoriska riksmuseet (ovan). Nedan matas Simbas yngsta dotter på Borås djurpark, 1969. Foto: Anders Larsson/Göteborgs Naturhistoriska Riksmuseum och Bo-Aje Mellin/SVT.
Drömmen om Afrika levde dock kvar hos Berggren, och 1954 gjorde han sin första resa – då till Nordafrika och Sahara. Under de påföljande åren blev det fler resor, Central och Östafrika och Kongo. Under sina resor fotograferade han mycket och spelade dessutom in filmer, bland andra Under Kilimanjaro (1955) och Storvilt (1956) och Tropiska Afrika (1956) som gjordes för de svenska skolorna.
Toto, Titti och Simba
Det var under den tredje resan som det första djuret fick följa med hem till Sverige. En bit utanför Mombasa träffade Sigvard Berggren på en liten krake till markatta som var fastbunden vid en kokospalm. Det grova repet hade skavt sönder midjan på honom under hans försök att komma loss. Berggren köpte apan för några shilling. Trots upprepade försök att släppa apan fri, föredrog Toto – som han döptes till – att stanna kvar hos Berggren.
Under 1957 genomförde Sigvard Berggren, nu tillsammans med Celestine, sin dittills längsta Afrikaresa. Syftet var att spela in en serie dokumentärfilmer: Mot Nilens källor. Det tog tio månader att ta sig 3 600 mil – i en bil sponsrad av Ford – längs Nilen. Resan resulterade inte bara i en rad filmer, utan blev också inledningen till vad som skulle bli en framtida djurpark. Det var nämligen under den här resan som Sigvard Berggren och Celestine träffade på en lejonunge i Sudan. Modern hade dödats och hennes två ungar fångats in för att gå en okänd framtid till mötes. Sigvard kunde, trots en hel del moraliska tvivel, inte motstå frestelsen att äntligen få rå om ett eget lejon. Alternativet, ansåg han, var att lejonungen antingen skulle ha dött eller kanske sålts till en cirkus eller tvivelaktig djurpark. Sagt och gjort. Lejonet, som fick namnet Simba, fick åka med hem. Paret hade också före resan lovat Toto en »fru« och hittade nu en övergiven markatta som fick namnet Titti. Samtliga begav sig nu på en strapatsrik resa hem till Sverige. Och under resan fick de också tid att bekanta sig med varandra. Inte utan rivsår som resultat.
När ekipaget kom fram till den svenska gränsen, tillfrågades de av tullaren om de hade några förbjudna varor med sig – som sprit eller cigaretter. »Nej«, svarade Sigvard sanningsenligt. »Men jag har ett lejon och en apa med i bilen.« Tullaren suckade, och lät Berggrens utan problem komma in i landet.
Djuren installerades på familjens lilla gård i Björkhaga i utkanten av Tosseryd. Platsen döptes i folkmun snart till Lejondalen, eftersom ett lejon då och då strövade fritt där. Simba, Toto och Titti – som kom att bli dottern Tittis bästa vän – fick snart sällskap av flera djur. I samtliga fall handlade det från början om unga djur som blivit föräldralösa eller av någon annan anledning infångade, men var för små för att släppas lösa igen. För barnen var det naturligt att växa upp tillsammans med vilda djur. Dottern Titti har berättat att hon trodde att alla hade det så. Och att hon på väg till sin första skoldag frågat mamma Celestine om hon nu skulle få människokamrater.
Starten av djurparken
Att ha alla djuren hemma på gården blev snart ohållbart. Djuren blev till slut för många, och grannarna var inte helt nöjda med att en del av dem emellanåt strövade fritt i området. Det hela utvecklade sig till något som Berggren före alla resorna till Afrika varit stark motståndare till, nämligen en djurpark. Men under sina resor i Afrika hade han tänkt om. Vissa arter var redan utrotade och flera andra var allvarligt hotade. Hur mycket man än önskade skulle det inte gå att trygga arternas fortbestånd i deras ursprungliga områden. För att försäkra sig om detta fanns två alternativ: reservat i hemlandet eller en välskött djurpark.
Berggren hade planer på att färdigställa en ny form av djurpark i Tosseryd, med idéer som vuxit fram under hans resor. Först och främst måste man se till djurens trivsel och i andra hand till de människor som var intresserade av att se djuren. En grundläggande idé var samgången mellan olika arter av afrikanskt storvilt. I sin bok Vilda vänner från 1968 skriver han också att verksamheten måste bygga på tre fundamentala förutsättningar:

Ovan: Det blev till slut ohållbart för Sigvard Berggren att husera exotiska djur hemma på sin egen gård i Tosseryd. Han beslutade sig för att nappa på Borås kommuns erbjudande om att förflytta djuren till en ny djurpark i Borås. Foto: Bo-Aje Mellin/SVT. Nedan: Borås djurpark invigdes 1962. Sigvard Berggren blev intendent för den nya djurparken, där djuren inte skulle hållas i burar utan tillåtas ströva fritt inom inhägnade områden. Foto: Bo-Aje Mellin/SVT.
Lämnar sitt livsverk

Höger: Besökare i Borås djurpark med ett snällt lejon, 2021. Foto: Borås Djurpark & Camping AB. Vänster: En kontrovers inom konstnärsvärlden uppstod 1964 när det avslöjades att några tavlor som ställts ut på Gallerie Christinae i Göteborg under konstnärsnamnet Pierre Brassau hade målats av schimpansen Peter på Borås djurpark. Foto: Sören Karlson/TT.
Efter att han lämnat djurparken följde några mindre angenäma år, med bland annat skilsmässa från Celestine. I början av 1980talet började dock Berggren återuppta sina resor till Afrika, nu med den nya hustrun Eva som han träffat under tiden i Borås djurpark. Tillsammans var de båda djupt engagerade i olika brunnsborrningsprojekt i bland annat Sudan och Kenya, och att etablera solcellsanläggningar som kunde driva brunnarna. Dessa projekt, som bland annat drevs i samarbete med Sida och Svensk Sudanska föreningen, kom att bli förebild för andra solcellsprojekt i Afrika.

Dela med dig av dina tankar