Distansplugga med Företagskällan: Mjölkens historia

Vi på Centrum för Näringslivshistoria har här valt ut nutida artiklar samt fotografier från 1800-talet och fram till i dag ur våra arkiv som berör svenska handeln och berättar dess historia. Denna gång om mjölkens historia.

1. Källa: Mjölkbutik

Källa: Ett fotografi av en mjölkaffär, ur Arlas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Se filmklippet nedan och besvara frågorna:

  1. När och vilka levererade mjölken?
  2. Varför var mjölk ett känsligt livsmedel?
  3. Vilka regler infördes till följd av detta?
  4. Hur påverkade saknaden av ett kylskåp mjölkförsäljningen?
  5. Hur serverades mjölken?
  6. När och varför avvecklades mjölkaffärerna?

Fördjupning: Mjölkpropaganda

  • Med en framsynt fingertoppskänsla lyckades föreningen Mjölkpropaganda förena reklam med folkhälsa och den nya tidens medier. På 1930-talet var deras bilburna mjölkbar ett effektivt propagandaverktyg där musik, fotografier och gratis mjölk användes för att övertyga svenska folket att bli mjölkdrickare. Undersök hur Arlas föregångare Mjölkcentralen kom till.

Föreningen Mjölkpropagandans mjölkbuss på turné genom Sverige, Enköping år 1938. Ur Lantbrukarnas Riksförbunds arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

  • När dök mjölkbaren upp – och varför? Och när och varför försvann den? Undersök de tre viktiga delarna i mjölkbarens historia:

Interiör från mjölkbar på Hamngatan 15 i Stockholm 1930. Foto: Hugo Edlund. Ur LRF:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

  • Ett lätt knastrande ljud kunde anas i salen när de ålderstigna ledamöterna i Mjölkcentralens styrelse under ett sammanträde 1934 mödosamt skakade sina gråhåriga huvuden: inte skulle glass kunna bli någon storsäljare på våra nordliga och kylslagna breddgrader. Det var ju en löjeväckande tanke. Undersök hur Sveriges första pinnglass: Puck kom till.

Reklam för glassen Puck från 1935. Bild ur Unilevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

4. Fördjupning: GB Glass historia

Mats Wickman, tidigare arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, berättar i filmklippet nedan historien om glassen i Sverige och om GB Glass.

5. Fördjupning: Oatly vs. Arla

  • Arla gav Oatly svar på tal hösten 2018 med reklamkampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk” och släppte ett år senare reklamfilmerna för kampanjen. I samma veva svarade Oatly med sin kampanj ”Spola mjölken” och passade då även på att varumärkesskydda Arlas påhittade mjölk-benämningar som: Trölk, Pjölk, Brölk och Sölk. Undersök hur denna dryckestrid blev en rättssak.

Dela med dig av dina tankar