Plugga med Företagskällan: Jeansens historia

Vi på Centrum för Näringslivshistoria har här valt ut aktuella artiklar samt fotografier ur arkiven som berör svenska handeln och berättar dess historia. Denna gång om jeansens historia.

1. Källa: Fotografier, trycksaker om den klassiska jeansmodellen 501 ur Levi’s arkiv.

Se Levi’s dokumentärfilm (på engelska) nedan och besvara frågorna:

Del 1 – Arbete

  1. Vad tog Levi Strauss och Jacob Davis patent på?
  2. Vad hände år 1915?
  3. Vad innebär en ”red line selvedge”?

Del 2 – Stil

  1. Hur påverkade westernfilmerna modet?
  2. Vad inträffade år 1934?

Del 3 – Uppror

  1. Varför blev Levi’s förbjudna i många amerikanska skolor?
  2. Hur påverkade Levi’s 1960-talet?
  3. På vilket sätt var blåjeansen rebelliska?

2. När jeansen kom till Sverige

Nordiska Kompaniet var först med att sälja jeans i Sverige:

  • 1947 var året då jeansen kom till NK och varuhuset blev därmed först i landet med att sälja plagget. Följ med på en resa genom den älskade denimens historia.

Reklamannons och fotografi ur NK:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

De rätta jeansen 1976:

  • 1976 fick man betala runt en hundralapp för ett par märkesjeans. Här berättar några ungdomar om hur ett par jeans ska se ut och varför de handlar på Puss & Kram. Ur svt.se/oppetarkiv.

Podd: När svenskarna vallfärdade till Gul & Blå

  • Först med att snappa upp att jeans var mer än slitstarka bomullsbyxor här i Sverige var Gul & Blå. Hösten 1966 slog de upp portarna till sin butik i Stockholm. Den var bara trettio kvadratmeter stor, men grundaren Lasse Knutsson kallade den stolt för: ”en jättesmocka mot alla gamla borgerliga värderingar”. Lyssna på Sveriges Radios program Stil och podd-avsnittet om jeansens resa i Sverige.

Kunder köar utanför Gul & Blå-butiken i Stockholm år 1972. Foto: Hans Jakobsson/Expressen.

Fördjupa dig i Gul & Blå:s arkiv:

  • Undersök Gul&Blå:s historia, fotografier och botanisera bland urvalet av artiklar och intervjuer från 1966 fram till idag.

Skärmdump: gulbla-story.se/

3. Dagens svenska jeansmarknad

Modeundret Filippa Knutsson:

  • Filippa Knutssons föräldrar grundade klädbutiken Gul & Blå och Filippa gick senare i deras fotspår. Filippa K etablerade sig som ett av landets ledande klädmärken med butiker runt om i Europa och Nordamerika. Men det var inte alltid en dans på rosor. Undersök Filippas entreprenöriella resa och hennes starka känsla för internationella trender.

Filippa Knutsson (f. 1965) grundade det framgångsrika modeföretaget Filippa K 1993.

Jeanskungen Örjan Andersson:

  • Örjan Andersson är känd som grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Undersök hur Örjan grundande och drev sitt företag.
  • Så småningom sålde Örjan sitt företag för att satsa på sitt nya jeansmärke Örjan Andersson. Läs om hans nya verksamhet (på engelska) och undersök hur hans varumärke ser ut i dag.

Foto: David Magnusson/SVD/TT

Acne satte Sverige på den internationella modekartan:

  • Jonny Johansson brukar beskrivas som den främste företrädaren för svenskt mode. Sedan han grundade Acne och släppte de första legendariska byxorna med röda sömmar har företaget växt till ett internationellt modeimperium. Undersök Acnes modesuccé.

De första legendariska Acne-jeansen med röda sömmar.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *