Det finns svenska företag som är jättestora internationellt inom sin nisch men som ändå inte är varumärken i var mans medvetande. Ett sådant är förstärkarföretaget EBS Sweden AB, som tillhör de ledande företagen i världen när det gäller avancerade förstärkare för basister och som är leverantörer av utrustning till världsstjärnor som jazzbasisterna Marcus Miller och Stanley Clarke.
Det hela började med två glada entusiaster som fått i sinnet att bygga världens bästa basförstärkare. Bo Engberg, 56 och i dag vd i företaget, och Mats Kristoffersson, 49 och chefskonstruktör, började för 25 år sedan i en enkel källarlokal i Vasastan i Stockholm.
Bo var en entreprenörssjäl redan som barn och sålde jultidningar med framgång i sin barndoms Sollentuna. I tonåren började han spela bas i lokala band och kom snart fram till att de förstärkare som fanns på marknaden kunde förbättras.
I Rimbo satt den unge Mats och plockade isär och satte ihop radioapparater och annan elektronik. Även han började spela bas i band och fann liksom Bo att de förstärkare som fanns borde kunna göras bättre.
På 1980-talet hade Bo startat ett företag som sålde effekter som reverb (rymdklang) till den då framväxande hemmastudiomarknaden. Mats var servicetekniker åt ett företag som tillverkade avancerad studioutrustning, och 1987 strålade de samman för att starta vad som senare blev EBS (Electric Bass Systems).
”Flea” första kunden
De hade sin första prototyp klar till den stora musikmässan i Frankfurt 1988, och de förhoppningsfulla entreprenörerna stötte ihop med en amerikan som designade avancerade effektsystem för Los Angeles studiomusiker. Han beställde tre stycken av EBS första modell, en förförstärkare med namnet EBS-1. De hamnade hos tre av hans kunder, och inte vilka som helst: ”Flea”, basist i mångmiljonsäljarbandet Red Hot Chili Peppers, Jimmy Earl, basist i jazzpianisten Chick Coreas grupp och Jimmy Talbot, basist i Neil Youngs kompgrupp Crazy Horse. Sämre start kan ett företag ha …
EBS arbetade redan från början nära professionella musiker, som kom med synpunkter på funktion, ergonomi, sound och så vidare. En av de allra tidigaste ”konsulterna” var Stefan Brolund, då spelkamrat med Janne Schaffer och Björn J:son Lindh och dessutom en av de mest anlitade studiomusikerna i landet – och sedermera lektor vid Kungl Musikhögskolan. John Leven i Europe var en annan rådgivare.
Under 1990-talet utökade EBS sortimentet med nya förstärkarmodeller, med högtalarkabinett och slutligen också med effektboxar – som från början var avsedda för basar, men som med tiden också upptäcktes av gitarrister som gillade både soundet och inte minst stryktåligheten. Man har också lanserat pedalmodeller tillverkade för och i samarbete med toppbasister som Stanley Clarke och Billy Sheehan.
Nordiska produktnamn
Många av EBS-produkterna har också namn lånade från nordisk mytologi eller historia, för att accentuera det skandinaviska kvalitetsryktet. Den största och tyngsta rörförstärkaren på hela 750 watt heter sålunda Fafner efter den stora draken i Sigurdsagan, och den lilla men kraftfulla digitalförstärkaren (väger endast 3,2 kg) heter Reidmar efter den elake dvärg som var Fafners far.
EBS började exportera till allt fler länder i världen, men många av de amerikanska konkurrenterna var sedan länge etablerade, hade kända kontraktsartister och goda kassor. EBS fortsatte att plöja ned intäkterna i produktutveckling, vilket också var ett skäl till att man också under 1990-talet kunde se verkställande direktören Engberg körande taxi i Stockholm om nätterna.
Export till över 40 länder
I dag har EBS finansiell AAA-rating och exporterar till mer än 40 länder, och taxipassen är sedan länge över. Bland de internationella artister som använder EBS-förstärkare märks den uppmärksammade unga kvinnliga basisten Tal Wilkenfeld (Jeff Beck), Etienne Mbappé (John McLaughlin) och Victor Bailey (Madonna) och internationellt kända svenska musiker som Peter Iwers (In Flames) och Jonas Reingold (Flower Kings).
I dag sker en stor del av tillverkningen i Kina, men premiumprodukterna görs ännu i Sverige. Grundarna är fortfarande synnerligen aktiva i företaget; Mats Kristoffersson svarar för design och teknisk utveckling – vare sig det gäller gammaldags analog rörteknik eller modern digitalteknik. Bo Engberg har grepp om marknadsföring och försäljning. På huvudkontoret i Solna jobbar en handfull anställda – samtliga är naturligtvis också basister!
Koll på komponenterna
– Det viktigaste är att ha koll på komponentföretagen, så att man kan vara säker på att de kan leverera vad vi behöver över tid. Det är också mycket viktigt att ha ständiga kontakter med proffsen, med musikerna – från dem vi får massor av nödvändig feedback för att kunna utveckla produkterna, säger Mats.
– Från mer eller mindre vansinniga idéer utvecklar vi produkter som köps av professionella musiker över hela världen. Ända sedan start har vi strävat efter att tillverka bästa möjliga produkter. Det kanske inte alltid är det mest lönsamma sättet, men det är det roligaste och mest tillfredsställande, säger Bo Engberg.
– Det är kul att se att våra produkter används av musiker inom alla slags genrer: hiphop, jazz, hårdrock, pop, dansband, teater och musical. EBS utrustning ska palla att åka upp på och ned från scener och lastas in i och ut ur turnéfordon, vare sig det är jättestora festivaler eller små klubbar. Artisternas förtroende känns som ett kvitto på att vi gör saker som fungerar, säger Bo.
Författare:
Mikael Jansson är journalist och musiker. Artikeln är hämtad från Centrum för Näringslivshistorias tidning Företagsminnen 2013:2.
Dela med dig av dina tankar