Electrolux: Från dörrknackning till världsföretag

Tvättmaskin, dammsugare och spis. Det är tre produkter som finns i nästan alla hem. Chansen är stor att det också står Electrolux på dem. Electrolux har i 100 år utvecklat produkter som gjort tillvaron i vardagen enklare. Företaget som började med dörrknackning och hemförsäljning av dammsugare har i dag utvecklats till en av världens största tillverkare av vitvaror.

Electrolux hade knappast haft den position det har i dag om det inte varit för företagets grundare: Axel Wenner-Gren. Redan i unga år visste han att han ville bli en STOR affärsman. Han drillades först i Göteborg, men flyttade snart till Tyskland för att utbilda sig. Där fick han också sitt första jobb och snart var han på det svenska företaget Separator. Han blev snart företagets bästa säljare.

Men Wenner-­Gren ville styra sitt eget öde. Efter att ha provat på lite olika samarbeten och produkter fick han en dag syn på det som skulle forma hans – och även Sveriges – framtid. I ett skyltfönster i Wien stod en dammsugare utställd. Det var dock inte en dammsugare så som vi föreställer oss den. Den var betydligt tyngre och klumpigare. Och framför allt dyr. Men att detta skulle bli en framtidsprodukt var Wenner­-Gren övertygad om.

Han återvände till Sverige och till sammans med ingenjören Sven Carlstedt utvecklade Wenner­-Gren den ena modellen efter den andra. Och dammsugarna blev bättre och bättre. Till en början bedrevs samarbetet tillsammans med det svenska företaget Lux. Men ledningen för företaget imponerades inte av Wenner-­Grens leksaker, som de kallade det. I stället fick Wenner­-Grens eget bolag ta hand om produkten. Electrolux såg därmed dagens ljus.

Gruppbild på Electrolux-anställda, Lilla Essingen 1930. Bild ur Electrolux arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

På 1920­-talet blev dammsugaren en succéprodukt. Inte bara i Sverige utan även i Europa och USA. Electrolux blev snabbt ett internationellt företag. Dammsugarna gick som smör. Wenner-­Gren insåg snabbt att före­ taget behövde flera produkter i sortimentet – eftersom alla snart ägde en egen dammsugare.

Modell V hade medar som gjorde att den kunde släpas omkring i bostaden för att effektivt suga upp dammet och smutsen. Det var Axel Wenner-Gren själv som hade kommit på idén. Bild ur Electrolux arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Under de kommande årtiondena lanserades en rad köksapparater. Som innovationen och succén absorptionskylskåpet, köksassistenten, diskmaskinen, tvättmaskinen och frysboxen för att nämna några. Tack vare dessa produkter blev vardagen betydligt enklare, speciellt för kvinnorna som slapp det tunga hushållsarbetet.

Första kylskåpet. I samband med sitt examensarbete på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kom teknologerna Baltzar von Platen och Carl Munters redan på 1920-talet på idén med absorptionskylskåp. Tekniken lämnade dock en del övrigt att önska, så det var först 1931 som kylskåpen började säljas. Ur Electrolux arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Vildvuxen expansion

Under 1960-­talets slut och 1970-­talet växte Electrolux enormt. Mycket tack vare en mängd förvärv som gjordes under den så kallade Trojkans ledning – Hans Werthén, Gösta Bystedt och Anders Scharp styrde Electrolux under 30 års tid. Expansionen var nödvändig ansåg de. Annars skulle Electrolux inte kunna hävda sig i konkurrensen.

Under 30 års tid styrdes Electrolux av en trio män som gick under smeknamnet Trojkan: Anders Sharp, Gösta Bystedt och Hans Werthén. Bild ur Electroluxgroup – Electrolux arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Förvärven blev också ett problem som senare företagsledningar fick brottas med. Flera omstrukturerings­ program infördes och bolaget renodlades till att åter bli ett vitvaruföretag.

Vitvarubranschen hade dock sina egna problem. Konkurrensen från lågprisländer satte press på Electrolux som tvingades stänga många av sina fabriker och placera produktionen i låglöneländer – både i Asien och i Europa.

Miljön blev en annan fråga som tidigt uppmärksammades av Electrolux. Kanske tack vare Greenpeace. År 1992 dumpade miljöorganisationen en last med skrotade kylskåp med freongas framför huvudkontorets entré. Electrolux hade visserligen redan freonfria produkter på gång men detta blev en extra pådrivare.

I dag är digitaliseringen och den nya tekniken – som artificiell intelligens – områden som innebär både utmaningar och möjligheter för Electrolux. Genom nya innovationer – som uppkopplade apparater och Internet of Things – ska Electrolux fortsätta underlätta hushållsarbetet och konkurrera på världsmarknaden.

Ur Företagshistoria 2019:3

Text: Karin Jansson Myhr

Dela med dig av dina tankar