Eli F Heckscher och Bertil Ohlin: utvecklade Ricardos modell

Den moderna nationalekonomiska teorin om internationell handel bygger på vetenskapliga insatser av två svenska ekonomer, Eli F Heckscher och Bertil Ohlin, som vidareutvecklade de teorier som David Ricardo hade presenterat i början av 1800-talet.

Heckscher var både nationalekonom och ekonomisk historiker. Inom det senare ämnet har han gjort sig känd dels för böcker om den svenska ekonomiska historien, bl.a. Svenskt arbete och liv (1941), dels för den internationellt uppmärksammade kritiska studien Merkantilismen (1931). I uppsatsen Utrikeshandelns verkan på inkomstfördelningen – Några teoretiska grundlinjer (1919), lade Heckscher grunderna till den moderna handelsteorin.

Heckschers teori utvecklades på 1920-talet av Bertil Ohlin och kom sedan att kallas Heckscher-Ohlin-teorin. Ohlin var professor i nationalekonomi. Han blev senare ledare för folkpartiet 1944-67 och handelsminister 1944-45. Ohlin fick 1977 års nobelpris i ekonomi för sina insatser inom utrikeshandelsteorin.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata