En surfplatta – alldeles för tidigt

I februari 2000, över tio år innan Apple lanserade sin iPad, visade Ericsson stolt upp en ny produkt på världens största it-­mässa CeBIT i Hannover. I dag skulle vi säga »surfplatta« – men då kallades den för Cordless Web Screen.

Den bestod av en stor pekskärm i färg och kom med egen penna. Tanken var att man skulle kunna sitta bekvämt i soffan och surfa och läsa sina mail på surfplattan i stället för att sitta vid sin stationära dator. Den hade trådlös internetuppkoppling med bluetooth via en bas station som kopplades in i telefonjacket. Räckvidden mellan basstationen och plattan var upp till 10 meter och batteriet på surfplattan höll i 90 minuter. Produkten skulle lanseras brett samma vår var det tänkt.

Men redan i oktober samma år meddelade Ericsson att de drog tillbaka produkten. Bara någon månad efter presentationen på Hannover mässan »sprack it­bubblan«, som vi kommit att säga nu om den globala it­kris som bröt ut. Den, och den stora konkurrensen från andra mobiltelefonutvecklare, gjorde att Ericssons aktie sjönk som en sten och det var inte längre försvarbart att fortsätta med utvecklingen av paddan. Ericsson trodde inte heller att produkten skulle slå. Det hade den troligen inte heller gjort. Majo riteten av svenska folket hade precis vant sig vid att ha en egen dator hemma. Hem-­PC-­satsningen, då regeringen möjliggjorde för alla som hade anställning att skaffa en skattesubventionerad hemdator, vara bara två år gammal. Under de tre första åren av reformen fick en miljon svenskar sin första dator och 850 000 hemdatorer hämtades ut under dessa år. Surfandet på internet bland den breda massan hade bara precis börjat, när Ericsson lanserade sin platta. Vid den här tiden var det dessutom uppringning med modem, ISDN eller ADSL via telefonjacket som gällde för att koppla upp sig på internet.  Tillgången till internet kom dock att ändras vid samma tidpunkt. Surfandet på internet som skett via telefonmodem kom snabbt att bytas ut mot snabbt bredband via kabel-­TV­-anslutningen. Redan 1999 meddelade HSB att det skulle installeras bredband i 350 000 bostadsrätter.

Andel av den svenska befolkningen (12+ år) som har tillgång till dator, internet, bredband, respektive surfplatta i hemmet, samt andel som har tillgång till en smart mobil. Åren 1995–2017. Siffror från undersökningen ”Svenskarna och internet”. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Visserligen var Ericssons surfplatta trådlös genom sin bluetooth koppling men eftersom den var ansluten till telefonjacket var användaren tvungen att koppla ur sitt internetmodem och koppla in Ericssons basstation innan den kunde användas. Ericssons surfplatta som kopplades upp till internet via telefonmodem hade också inneburit en extra kostnad utöver bredbandet.

Tio år efter Ericssons presentation av Cordless Web Screen presenterar Apple sin första Ipad. Paddan med trådlöst internet är nu en självklarhet i varje hushåll.

Ur Företagshistoria 2019:4

Text: Jenny Stendahl

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata