Föreställ dig att du ska storhandla mat och att du skulle behöva efterfråga varje vara från en person bakom en disk. Visst känns det omständligt? Teckningen ovan publicerades i Praktiskt butiksarbete 1991, som en kommentar till hur det skulle kunna se ut om inte självbetjäning inte slagit igenom i matbutikerna. Bakom signaturen COW står tecknaren Curt Wallerud. Många känner igen hans teckningar från VLT, Vestmanlands Läns Tidning, som han tecknat för sedan 1959.
Självbetjäning har kallats en av handelns största revolutioner. Konceptet kom från USA och inledningsvis var många svenska handlare skeptiska. 1946 öppnade ICA-handlaren Paul A. Kågström en självbetjäningsavdelning i sin butik i Skellefteå, på grund av personalbrist. Året efter följde en konsumentkooperativt ägd butik på Odengatan i Stockholm. Men inte förrän ICA gav ut Självbetjäningshandboken 1950, med praktiska tips om hur handlarna kunde ställa om sin verksamhet, vågade allt fler satsa. För att ytterligare uppmuntra utvecklingen började ICA publicera tidningen Självbetjäning 1960, som riktade sig till hela dagligvaruhandeln.
Dela med dig av dina tankar