En viktig krok

Klädhängarkrok. En böjd spik på en pinne. Mer komplicerad än så behöver inte en världsberömd innovation vara.

Det började med den småländske spikfabrikören Johan Pettersson som någon gång på 1920-talet böjde till en spik i form av en krok och satte fast den i en pinne. Uppenbarligen för att han ville hänga upp något. Detta skulle i så fall ha varit prototypen för en uppfinning som i sålda exemplar vinner stort över andra, mer berömda, svenska föremål. Och som också är ett av de mest använda bruksföremålen i våra hem.

Johans idé sattes i produktion hos familjeföretaget Petterssons Järnförädling i Hillerstorp, utanför Gnosjö, och blev snart deras huvudprodukt.

För de flesta är det plagget på galgen som väcker passion och känslor, för andra är det galgen i sig. Förutom stabila trägalgar, sköra ståltrådsgalgar och billiga plastvarianter finns det numera fantasifulla modeller som sägs neutralisera lukt i garderoben, spara utrymme, expandera garderoben och rädda kläderna från knöliga axlar och uttänjda kragar. Kostymbyxor, silkesblusar, bomullströjor, klänningar – märkesinvesteringar som man inte kan hänga hur som helst och verkligen inte på en helt vanlig träpinne.

I Hillerstorp har man kommit långt från Johan Petterssons första spikpinnevariant. Kroken tillverkas med olika sorters gängor, formtyper, längder och ytbehandling – och utifrån olika sorters krav från andra länder. Den ska till exempel klara asiatisk luftfuktighet och där ha en extra uppåtböj längst ut på kroken, till skillnad från europeiska ”kulkrokar”. I dag är företaget en av världens största tillverkare av klädhängarkrokar. En enkel och oansenlig pryl som behövs i enorma mängder i en tid där mode, kläder, massproduktion och shopping som fritidssyssla kräver galgar i oändlighet.

Ur Företagshistoria 2018:1

Författare: Katarina Danielsson, ur boken Svenska Prylar.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata