Enoch Thulin

I Landskrona verkade flera svenska flygpionjärer. Oscar Ask och Hjalmar Nyrop byggde det första svenska flygbara flygplanet 1910 på Nyropska båtvarvet i Landskrona som ägdes av Hjalmars far.

Men den som skulle sätta Landskrona på flygkartan var Enoch Thulin (1881-1919). Han föddes i Simris på Österlen i Skåne som son till en präst. Thulin skrev in sig på teologiska fakulteten i Lund men kom i stället att studera naturvetenskap, främst fysik. Därefter arbetade han som läroverkslärare i Malmö och Stockholm. Thulin fascinerades tidigt av flygkonsten och 1912 lade han fram en doktorsavhandling om luftmotstånd mot tunna plattor vid föränderlig hastighet.

Enoch Thulin reste sedan till Frankrike för att få flygutbildning. 1913 köpte han sitt första flygplan. Det var mycket slitet varför han lämnade in det till Oscar Asks verkstad i Landskrona. Thulin deltog själv i arbetet med att gå igenom planet och tillsammans bildade de Aeroplanvarvet i Skåne, AVIS.

1914 övertog Thulin AVIS och köpte även det Nyropska båtvarvet. Med stöd av bland annat AGA:s vd Gustaf Dalén grundades AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik 1915, Sveriges första egentliga flygindustri med som mest cirka 800 anställda. Företaget började med att licensbygga franska flygplan men Thulin gjorde sedan helt egna flygplanskonstruktioner.

Enoch Thulin bidrog starkt till flygintresset i Sverige genom uppseendeväckande flygningar och flyguppvisningar. 1915 grundades Thulins flygskola på Ljungbyhed för att utbilda både civila och militära piloter. Det var Nordens enda flygskola. Den sista eleven 1920 var Sveriges första kvinnliga flygare Elsa Andersson.

Enoch Thulin omkom då hans flygplan bröts sönder i luften under en träning inför en flyguppvisning i Landskrona 1919. Redan första världskrigets slut 1918 hade inneburit en kraftig nedgång i efterfrågan på flygplan. Thulins död innebar att flygplanstillverkningen upphörde helt.

Genom Gustaf Daléns försorg inleddes 1919 i stället licenstillverkningen av bilar i Landskrona under märket Thulin och företaget bytte namn till Thulinverken. Bilarna var av god kvalitet men de återkommande ekonomiska kriserna under 1920-talet i kombination med den allt hårdare konkurrensen på bilmarknaden gjorde att biltillverkningen lades ner 1924. Ungefär 500 bilar tillverkades i Landskrona. Thulinverken kunde dock drivas vidare och företaget tillverkade bland annat bilkarosser. Det köptes 1958 av Svenska AB Bromsregulator i Malmö. Företaget uppgick senare i Haldexgruppen som i dag tillverkar bromssystem i Landskrona.

Enoch Thulin
Enoch Thulin

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *