Erling Persson

Erling Persson (1917-2002) var son till en charkuterihandlare i Västerås och bestämde sig tidigt för att bli sin egen affärsman.

Erling Persson var son till en charkuterihandlare i Västerås och bestämde sig tidigt för att bli sin egen affärsman. Han sålde det mesta han kom över. En tidig framgång var en julstjärna i papper, Tindra Kristall, som lanserades 1941. Under kriget gjorde också ett speciellt pappfodral för ransoneringskuponger stor succé.

Erling Persson

Erling Persson, grundare av klädkedjan Hennes, som senare blev H&M. 1944. Började sälja pennor.

Vid 26 års ålder 1943 grundade Erling Persson Penn-Specialisten i Göteborg för att sälja Mont Blancs reservoarpennor. När kulspetspennan kom efter kriget blev det svårare att sälja reservoarpennor, varför Persson utvidgade sortimentet med klockor från Seiko. Företaget bytte namn till Ur & Penn.

Fick idé till klädkedja för kvinnor

År 1946 reste Erling Persson till USA för att sälja julstjärnor. Det gick inget vidare. Men resan var ändå mycket lyckad eftersom han upptäckte en helt ny typ av butikskedja för damkonfektion, Lerner, som hade hög omsättning och låga priser. Året efter öppnade han en butik i Västerås med namnet Hennes.

Gick emot inköpsrutinerna

Erling Persson blev pionjär i Sverige genom att bygga upp en stor kedja av klädbutiker med gemensamma funktioner för inköp, logistik och marknadsföring. Han kom också att bryta med de gängse inköpsrutinerna i branschen. Tidigare gjordes stora beställningar för en hel säsong med lång framförhållning. Erling började göra mindre och tätare inköp och successivt arbeta på att minska framförhållningen så att man bättre kunde följa mode- och säsongsväxlingar.

År 1964 öppnades den första utländska butiken i Oslo. Det mötte stora svårigheter eftersom man då inte fick föra ut valuta ur Sverige utan Riksbankens tillstånd – och Riksbanken tyckte inte att lågprisförsäljning av damkläder var någon särskilt bra idé.

Började sälja herrkläder

År 1965 köpte Persson jakt- och vapenaffären Mauritz Widforss för att kunna expandera Hennes-butiken vid Hötorget i Stockholm. Med köpet följde ett lager herrkläder och Persson började nu även sälja herrkläder i butiker som fick heta Mauritz. Företaget bytte därefter namn till Hennes & Mauritz.

År 1974 blev H&M börsnoterat. Inför börsintroduktionen uttryckte börschefen stor skepsis eftersom han ansåg att ett handelsföretag som H&M inte representerade något beständigt värde. H&M kom dock med tiden att bli börsens högst värderade företag.

Erling Persson till vänster, 1975. (H&M:s bildarkiv, CfN)

Erling Persson till vänster, 1975.

Noga med affärsläget

För H&M har alltid valet av affärslägen varit mycket viktigt. Bara de bästa lägena var goda nog för företaget. De ansvariga för butiksetableringarna kunde stå i timmar vid olika gathörn för att studera hur människor rörde sig, var de stannade till och i vilka butiker de gick in. I de större städerna började även H&M att lägga flera av butiker i närheten av varandra längs de stora gångstråken. Tanken var att en blivande kund skulle kunna passera både en och två affärer och bara titta lite i skyltfönstret innan hon föll till föga vid nästa butik och gick in.

Internationella framgångar

År 1982 tog sonen Stefan Persson (f. 1947) över ledningen av företaget och han har gjort det till ett av Sveriges internationellt mest framgångsrika handelsföretag. Sedan 2009 är Stefans son Karl Johan Persson (f. 1975) vd för H&M. Företaget har ungefär 3 000 butiker i över 50 länder.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata