Erling Persson (1917-2002) var son till en charkuterihandlare i Västerås och bestämde sig tidigt för att bli sin egen affärsman.
Erling Persson var son till en charkuterihandlare i Västerås och bestämde sig tidigt för att bli sin egen affärsman. Han sålde det mesta han kom över. En tidig framgång var en julstjärna i papper, Tindra Kristall, som lanserades 1941. Under kriget gjorde också ett speciellt pappfodral för ransoneringskuponger stor succé.
Vid 26 års ålder 1943 grundade Erling Persson Penn-Specialisten i Göteborg för att sälja Mont Blancs reservoarpennor. När kulspetspennan kom efter kriget blev det svårare att sälja reservoarpennor, varför Persson utvidgade sortimentet med klockor från Seiko. Företaget bytte namn till Ur & Penn.
Fick idé till klädkedja för kvinnor
År 1946 reste Erling Persson till USA för att sälja julstjärnor. Det gick inget vidare. Men resan var ändå mycket lyckad eftersom han upptäckte en helt ny typ av butikskedja för damkonfektion, Lerner, som hade hög omsättning och låga priser. Året efter öppnade han en butik i Västerås med namnet Hennes.
Gick emot inköpsrutinerna
Erling Persson blev pionjär i Sverige genom att bygga upp en stor kedja av klädbutiker med gemensamma funktioner för inköp, logistik och marknadsföring. Han kom också att bryta med de gängse inköpsrutinerna i branschen. Tidigare gjordes stora beställningar för en hel säsong med lång framförhållning. Erling började göra mindre och tätare inköp och successivt arbeta på att minska framförhållningen så att man bättre kunde följa mode- och säsongsväxlingar.
År 1964 öppnades den första utländska butiken i Oslo. Det mötte stora svårigheter eftersom man då inte fick föra ut valuta ur Sverige utan Riksbankens tillstånd – och Riksbanken tyckte inte att lågprisförsäljning av damkläder var någon särskilt bra idé.
Började sälja herrkläder
År 1965 köpte Persson jakt- och vapenaffären Mauritz Widforss för att kunna expandera Hennes-butiken vid Hötorget i Stockholm. Med köpet följde ett lager herrkläder och Persson började nu även sälja herrkläder i butiker som fick heta Mauritz. Företaget bytte därefter namn till Hennes & Mauritz.
År 1974 blev H&M börsnoterat. Inför börsintroduktionen uttryckte börschefen stor skepsis eftersom han ansåg att ett handelsföretag som H&M inte representerade något beständigt värde. H&M kom dock med tiden att bli börsens högst värderade företag.
Noga med affärsläget
För H&M har alltid valet av affärslägen varit mycket viktigt. Bara de bästa lägena var goda nog för företaget. De ansvariga för butiksetableringarna kunde stå i timmar vid olika gathörn för att studera hur människor rörde sig, var de stannade till och i vilka butiker de gick in. I de större städerna började även H&M att lägga flera av butiker i närheten av varandra längs de stora gångstråken. Tanken var att en blivande kund skulle kunna passera både en och två affärer och bara titta lite i skyltfönstret innan hon föll till föga vid nästa butik och gick in.
Internationella framgångar
År 1982 tog sonen Stefan Persson (f. 1947) över ledningen av företaget och han har gjort det till ett av Sveriges internationellt mest framgångsrika handelsföretag. Sedan 2009 är Stefans son Karl Johan Persson (f. 1975) vd för H&M. Företaget har ungefär 3 000 butiker i över 50 länder.
Dela med dig av dina tankar