FACE Stockholm

Med ett grundmurat intresse för kläder, men utan kunskap om inköp och försäljning, startade Gun Nowak en boutique slutet av 1960-talet. Drygt tio år senare lanserade hon kosmetikamärket Face Stockholm, som på tre decennier blivit en global butikskedja.

Gun Nowak har alltid varit intresserad av kläder. Efter ett omväxlande liv med olika jobb i England, Tyskland och Sverige, startade hon i slutet av 1960-talet en boutique tillsammans med en väninna. Den hette Way In och låg i Högdalen i södra Stockholm.

– Det var ju en boutique, och det var tjusigt tyckte alla på den tiden. Men vi hade ju ingen erfarenhet och absolut ingen aning om hur man skulle köpa kläder. Så vi stod där med en lokal. Vi gick runt och försökte få kommissionsvaror från olika firmor. När vi väl skulle öppna, så hade vi inga varor.

Enligt Gun Nowak gick det rätt snabbt att lära sig branschen. När de väl hittat rätt kontakter hade de heller unga svårigheter att få tag på bra varor, eftersom boutiquen låg i en förort, utan lokala konkurrenter. Gun Nowak tror att det skulle ha varit svårare att etablera sig med något liknade i centrala Stockholm.

– Men visst gjorde vi misstag. En gång fick vi in på tok för många t-shirts, eftersom det hade råkat bli en nolla för mycket på beställningssedeln. All våra väninnor fick hjälpa till med försäljningen.

Efter en tid tillkom två boutiquer i innerstan, och Gun Nowak tog hand om Högdalen och jeansbutiken på Gamla Brogatan i Gamla Stan. Men 1979 tröttnade hon på slitet, hyrde ut jeansbutiken och sålde Högdalen. Gun Nowak hade inga närmare framtidsplaner men planerade att arbeta som konsult inom modebranschen.

På en modemässa i USA stötte hon av tillfällighet på en fabrikant inom kosmetika. Gun Nowak förklarade att hon var totalt ointresserad av den branschen, ”jag vill inte bli en sån där sminktant”, men han övertalade henne att ta emot en provkollektion:

– Så kom jag hem. Men jag ville ju inte ha det där paketet med glitter och allt vad det var för någonting, så jag gav det till min dotter. Men då kom det en väninna till mig och sa ”du är inte klok, så där kan du inte ha det”.

Väninnan hade en modebutik, och där inleddes försäljningen av produkterna.

– Det gick så bra att jag snart behövde beställa mer.

Inspirerad av framgången beslutade sig Gun Nowak för att 1980 återta sin butik på Gamla Brogatan och göra den till kosmetikabutik.

– Och sen kom modetidningen Damernas Värld och ville göra ett reportage. Jag var tveksam eftersom jag inte visste om jag ville satsa ordentligt på detta. Men de skrev om mig, vilket gjorde att det blev fart på försäljningen. Då hette butiken Face Factory. Det namnet hade jag stulit av någon amerikan fastän jag inte visste om det då. Och vi blev heller aldrig stämda för det.

Öppnade i New York

Dottern Martina Arfwidson hade efter gymnasiet flyttat till New York för att utbilda sig på American Musical & Dramatic Academy. Hon ville bli musikalartist och hade inte för en sekund tänkt tanken att bli företagare, varken i sin mors företag eller någon annanstans.

– Det var 1989 i New York. Jag behövde tjäna ihop tull mitt uppehälle, sjöng på kvällarna och tog alla ströjobb som var värda namnet. Mamma ville gärna var i New York, och en dag fann vi den perfekta affärslokalen på Upper West Side. Vi kände båda att idén var lysande och vi öppnade butiken. Jag kunde försörja mig, och mamma hade all anledning att komma ofta till New York.

Under de följande åren expanderade Face Stockholm snabbt, både med egna butiker och i varuhus. Nu behövdes ett nytt namn på företaget, när amerikanska Barneys erbjöd Gun Nowak och Martina Arfvidson att sätta upp butiker i deras varuhus. Det fick bli Face Stockholm. Varuhus från hela världen hörde av sig för att erbjuda Face Stockholm plats. Mor och dotter tyckte att det lät spännande och tackade ja till många etableringar.

Men i slutet på 1990-talet kände Gun Nowak och Martina Arfvidson att de höll på att förlora kontrollen över det snabbt växande företaget, och de beslutade sig för att byta strategi. Målet var en verksamhet som de själva kunde råda över. På ett dramatiskt möte med 14 varuhuschefer i Chicago, där de skulle diskutera ytterligare nyetableringar, beslutade de sig för att lämna varuhusmarknaden.

I dag äger Gun Nowak 51 procent av moderbolaget i Face Stockholm och Martina Arfvidson 49 procent. Huvudkontoret ligger i upstate New York med Martina Arfvidson som vd och Gun Nowak som CEO. Gun Nowak äger den svenska verksamheten. Face Stockholm har nu 42 butiker runt om i världen, förutom i USA och EU, bland annat i Dubai, Iran, Kenya, Nya Zeeland och Vitryssland.

Bildkälla: facestockholm.com

Viktiga nätverk

Face Stockholm har ingen egen tillverkning utan anlitar stora, specialiserade fabriker i USA. Där framställs unika produkter för Face Stockholm, och de utvecklas antingen av specialister på fabrikerna eller av fristående kemister. Face Stockholm har däremot egna maskiner för fyllning och etikettering av konsumentförpackningarna.

Efter att ha drivit företag i både Sverige och USA anser Gun Nowak att företagskulturen skiljer sig mycket mellan länderna.

– All personal i Sverige är beredd att ställa upp och göra allt som behövs i en butik. Och ingen blir förvånad om jag tar itu med grovgörat. Vi kommunicerar rakt och öppet med varandra.

I USA, konstaterar hon, är det mycket mer krav på att chefen ska agera som en chef.

– De trodde jag var galen när jag kom indimpande i gymnastikskor och började städa toaletten. Det är svårt att få någon att lösa ett akut problem som någon annan har det formella ansvaret för. Det har blivit lite bättre under senare år, men det är fortfarande en stor skillnad jämfört med i Sverige.

Samtidigt ser hon fördelarna med USA och lyfter fram de två kvinnliga nätverk hon är medlem i.

– Det finns en annan sammanhållning bland kvinnor som driver företag. Vi kan vara raka och tuffa i våra diskussioner men samtidigt väldigt generösa och stöttande. Jag har fått personlig hjälp av erfarna kvinnor med olika praktiska problem, till exempel har en kvinna lagt ner tid på att hjälpa mig välja rätt försäkringar. Sådant händer knappast i Sverige.

Sedan många år leder Gun Nowak företaget med sin dotter. Hur är det att arbeta tillsammans?

– Jag skulle kanske inte alltid rekommendera att mor och dotter driver företag tillsammans. Men nu är ju Martina inte en normal människa, hon är en ängel. Hon är otrolig att jobba och det uppstår sällan konflikter mellan oss.

Gun Nowak beskriver det som att dottern är huvudet, medan hon själv är fötterna som hoppar runt och gör saker. Dottern är, enligt Gun Nowak, mycket bättre på att ta kontakt med andra och att vara chef. Själv vill Nowak helst vara i fred.

– Min styrka är envishet. ”God is in the details”, det är mitt motto. Om vi inte bryr oss om varje kund som kommer, då ska vi inte ha någon affär, för då kan vi inte ge tillräcklig service.

Gun Nowaks råd till unga kvinnor som vill starta företag är att ta det lugnt och börja smått.

– Tro inte att framgång byggs genom att man försöker att så snabbt som möjligt skapa ett storföretag.

Och vad anser du, Martina Arfvidson, om att driva företag med sin mor?

– Det är fantastiskt. Vi har fullt förtroende för varandra, vi umgås och vi har roligt. Vi har korta beslutsprocesser och behöver inte diskutera i all oändlighet, det bara blir!

I ett mejl från USA skriver Martina Arfvidson att hon och modern är varandras motpoler i samverkan.

– Gun är kreativ och har en passionerad drivkraft. Jag är strukturerad, älskar att organisera och ha ordning och reda. Jag är den mest diplomatiska av oss och är bra på att representera företaget.

Vilka är dina drivkrafter som företagare?

– Kraften och energin som kommer i vi-känslan och att alla trivs är helt avgörande för företagets utveckling. För mig är det livskvalitet att ha arbetet och privatlivet integrerat. Skapandeprocessen och inte alltid resultatet ä r det som ger mig glädje. Förhoppningsvis kan jag också påverka och inspirera kvinnor att inse att om man älskar det man gör, finns det inga gränser.

Ur Stråhattar och batterier: En bok om kvinnors entreprenörskap då och nu (Förlaget Näringslivshistoria 2010)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata