Facit klarar inte digitaliseringen

Ännu 1970 gick räknemaskinstillverkaren Facit med vinst. Året därpå meddelade företagsledningen att Facit befann sig i en djup ekonomisk kris. Genombrottet för den nya elektroniska tekniken innebar helt nya förutsättningar för tillverkningen av kontorsmaskiner. Japanska företag lanserade nya elektroniska räkneapparater som snabbt slog ut de äldre elektromekaniska räknemaskinerna.

Facit kände naturligtvis till vad som rörde sig i omvärlden. Företaget hade tidigt börjat intressera sig för elektroniken. Överingenjören Albert Engvall höll 1950 ett anförande för koncernstyrelsen där han uppmanade den att »överväga ett program för utrönande av möjligheterna att bygga kommersiellt användbara räknemaskiner på elektronikbasis. Denna linje torde behöva uppmärksamt följas, då risk annars föreligger av överraskningar från utomstående på räknemaskinsfronten.«

Facitkoncernen hade parallella avdelningar i Åtvidaberg, Göteborg och Malmö för utveckling, tillverkning och försäljning som konkurrerade med varandra. Informationsutbytet inom koncernens olika delar var bristfällig. Det rådde också djup oenighet i företagsledningen om hur man skulle möta den elektroniska utmaningen, inte minst mellan styrelseordföranden Gunnar Ericsson och hans svåger Lennart von Kantzow som var VD.

Kanske hade det varit omöjligt för Facit att klara den japanska utmaningen, även om företagsledningen hade agerat optimalt. Elektroniken fordrade en helt annan kompetens och produktionsorganisation. Medan elektromekaniska maskiner främst såldes till företag och myndigheter, blev elektroniska räknare en stor konsumentprodukt med helt andra volymer och marginaler. Dessutom förlorade Facits starka internationella serviceorganisation i betydelse, eftersom man inte lämnar in en miniräknare för underhåll eller reparation – särskilt inte till servicemän med kugghjul i hjärnan.

Parallellen till Kodak är uppenbar. Kodak var ett världsledande företag inom fotografi som inte klarade av att möta den digitala revolutionen. Företaget hade utvecklat världens första digitalkamera 1975, men företagsledningen ville inte satsa på den eftersom Kodak tjänade stora pengar på film, fotopapper och framkallning, där man hade byggt upp en världsomspännande organisation.

Gunnar Ericsson hyste en stark omsorg om Åtvidabergs samhälle och han bidrog på olika sätt till att göra orten till en attraktiv plats att bo och leva i. Under Facits expansionsperiod motsatte sig företaget att andra industrier etablerades i Åtvidaberg, eftersom det inte ville ha konkurrens om arbetskraften. När Facit fick ekonomiska problem, drog sig Gunnar Ericsson i det längsta för att dra ner på personalstyrkan. Över huvud taget hade han svårt för att fatta obehagliga beslut, vilket till sist innebar att utvecklingen för Facit och för samhället blev mycket obehagligt.

År 1972 köptes Facit av Electrolux. Samma dag som affären mellan Facit och Electrolux gjordes upp, tog Åtvidabergs FF guld i allsvenskan. År 1973 avvecklades tillverkningen av elektromekaniska räknemaskiner. I april 1977 lämnade den sista elektroniska räknemaskinen fabriken i Åtvidaberg.

Författare: Anders Johnson, ur boken Besvärliga människor – Svenska entreprenörer under 400 år. Timbro Förlag 2018.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata