Han lärde svenskarna att använda olivolja

Den 25-årige Fernando Di Luca kom på en Lambretta från Rimini till Stockholm 1961. Han fick snabbt ett jobb som diskare på Grand Hôtel. Di Luca fortsatte i hotellbranschen och kom att trivas i Sverige. Men det var en sak som fattades: goda råvaror för att laga riktig (läs: italiensk) mat.

År 1971 startade han företaget Zeta för att importera italienska livsmedel till Sverige. Det gick trögt. Grossisterna ville inte ta in varorna. År 1974 blev han agent för Barilla. Då fick Fernando Di Luca försöka lära svenska folket att pasta kunde vara något annat än makaroner. Grossisterna tyckte dock att det var onödigt att ta in så många olika sorters pasta. Då kontaktade Fernando några matjournalister som gärna skrev om den mångsidiga pastan, vilket satte fart på försäljningen.

Mest brann Di Luca för olivoljan. Innan han fick svenska livsmedelsbutiker att ta in den i sortimentet 1974 kunde man köpa olivolja på apoteket som laxermedel eller möjligen i färghandeln som lösningsmedel. Detta trots att Wilhelmina Skogh hade använt olivolja i Storviks järnvägsrestaurang nästan hundra år tidigare. Arbetet med Zeta skötte Fernando vid sidan av agenturen för Barilla.

År 1997 förklarade dock Barilla att de ville säga upp avtalet med honom. De hade nämligen köpt Wasa knäckebrödsfabrik i Filipstad och då fått tillgång till deras säljkår. Barilla gav Fernando Di Luca bra betalt när han löstes ut från agenturen. Nu kunde han helhjärtat satsa på olivoljan och Zeta. Successivt har han utvecklat sin rörelse genom att importera fler sorters råvaror, färskvaror, delikatesser och viner från Medelhavsregionen.

Författare: Anders Johnson, ur boken Besvärliga människor – Svenska entreprenörer under 400 år. Timbro Förlag 2018

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata